דילוג לתוכן העיקרי

מתן צדקה מכספי ההורים לפושט יד לא ודאי

שאלה

שלום לכבוד הרב,
אני הנני תלמיד כיתה י"ב. לאחרונה עשיתי לעצמי מנהג שבכל בוקר אני תורם חצי שקל לצדקה לאדם פושט יד שנמצא באופן קבוע בתחנה המרכזית שבה אני עולה לאוטובוס. אותו אדם נמצא שם כל מהבוקר עד הערב ומסתובב עם שלט הטוען כי הוא חרש - אילם, ומבקש סיוע כספי. ברצוני לשאול את הרב 2 שאלות:
א. הכסף אותו אני תורם הינו מכספי הוריי שנותנים לי את הכסף בבחינת "דמי כיס" שאחזיק לעצמי ע"מ לקנות אוכל וכדי "שיהיה לי". די ברור לי כי הכסף ניתן לי ע"מ שאבחר להשתמש בו ע"פ שיקול דעתי, אע"פ שבאופן כללי זה למטרת קניית אוכל בקיוסק של ביה"ס. האם יש לי רשות לתרום מכסף זה לצדקה? האם אני צריך ליידע את הוריי על הרגל זה?
ב. האם עדיף לתרום לאדם אחד באופן קבוע או שיש עניין לגוון בנתינה לאנשים/גופים שונים?
ג. גם לגבי אותו אדם, לא ברור לי ב -100% שהוא באמת חרש - אילם, אך גם אין לי שום סיבה להניח שהוא מתחזה. האם יש בעיה עם נתינה ל"עני שאינו הגון" (אם הבנתי זאת נכון, יש עם כך בעיה לפי חסידות ברסלב ב"ליקוטי עצות". עם זאת, שמעתי לא אחת כי חובה לתת צדקה לכל פושט יד, ולא להחזיק בו שהוא מתחזה, וגם אם כן - עדיין נחשבת לי הצדקה כמצווה. האם זה נכון?)
תודה רבה ויישר כח!

תשובה

א. כיוון שברור לך שהכסף ניתן לך לפי שיקול דעתך, ובאופן בסיסי לצורך אכילה ושתייה, הרי צריך אתה להשתמש ראשית לכל לצורך הבסיסי, ומותר לך להצטמצם, כדי לתת בעודף צדקה, ודווקא כשההצטמצמות שלך לא פוגעת בצרכיך לאכילה ושתייה, משום שאם הצטמצמותך תגרום לכך שתצטרך לבקש מהוריך את החסר לך, או שתפגע בבריאותך, אסור לך. כי חייך קודמים, ואתה בעצמך מקבל מהוריך מדין צדקה. אבל אם אתה חושב שהוריך עלולים להקפיד עליך ליידע אותם ולבקש את רשותם.
ב. מותר לתת לכל פושט יד, כי אין זו צדקה של די מחסורו.
ג. נותנים לכל פושט יד, כל עוד אין הנותן יודע שהמקבל מתחזה, וה' הוא שיפרע ממנו.