דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות

שאלה

לרב שלום,
א. מה יש לעשות עם סכין בשרי שהניחו אותו על פרורי שוקולד חלבי והם נדבקו אליו?
ב. הרב רצאבי, בכרך ד, עמוד רנז, הלכה כ רושם ש - תנור אפיה שאפו בו משהו בשרי לפני שאופים בו משהו חלבי (או להפך) צריך לחכות 24 שעות ולהסיק חצי שעה את התנור על חומו היותר גבוה.
1. "חומו היותר גבוה"- זה אומר החום הכי גבוה של התנור או חום יותר גבוה מזה של התבשיל (הבשרי או החלבי) שאפילו לפני?
2. האם יש מקום להקל בעניין?
3. אם אפינו משהו בשרי או חלבי ואח"כ משהו פרווה (בלי לחכות 24 שעות ולהסיק אותו). האם התבשיל הפרווה הוא בשרי או חלבי (בהתאמה למה שאפינו לפני)?

תשובה

א. אם הסכין לא היה חם, מקנח בלבד. ואם הוא היה חם, מקנח, ואח"כ מערה עליו מים רותחים.
ב. 1-2. יש תנורים שהחום הגבוה שלהם הוא 300 מעלות, ויש נדירים 600 מעלות. אולם אם השימוש הרגיל הוא ב 180-220. בחום כזה יש לחמם את התנור, כי בבולעו כך פולטו, מאחר והוא בבחינת ליבון קל, אלא שצריך לנקותו לפני כן. ואין צריך להשהותו 24 שעות, כי הוא לא בעל איסור, כי הבשר הוא היתר. וגם מדובר בדפנות התנור, ולא בתבנית. כי התבנית הביתית בד"כ היא מצופה עם אמייל, וספק אם ניתן להכשירה, ודפנות התנור אינם בולעים ממשית של בשר אלא רק אדים וריחות. עיין שו"ת יביע אומר, ח"ה, יו"ד, ז. הדעות השונות בעניין זה, הבעיה היא אחרת, אם נתיר להכשיר את התנור חדלים לבקרים, מבשר לחלב, ומחלב לבשר, עלול האדם להתבלבל ולהיכשל. ולכן לצורך חד פעמי מותר כמתואר לעיל, אבל כשיטה הדבר לא רצוי כלל. אלא יש להשתמש בתנורים שונים, או בתנור שיש לו תאים נפרדים לגמרי. ב.3. לפי הרמב"ם והמחבר בשו"ע, להבדיל מן הרמ"א, מותר לאפות או לבשל פרווה בתנור בשבת או חלבי, נקי לחלוטין מכל שומן של בשר או חלב, בתוך 24 שעות, ולאכול את אותו תבשיל עם מה שלבו חפץ בשר או חלב.