דילוג לתוכן העיקרי

אבלות (חשוב לי מאוד)

שאלה

שלום רב אמי נפטרה ב - ד באב תשס'ד ונקברה ב - ה באב תשס'ד כידוע שנה מעוברת. תכננתי להתחתן בנובמבר האחרון אך דחיתי את החתונה לאוגוסט הקרוב לאחרי שנת האבל. לפני כחודש סבתי מצד אבא נפטרה ורציתי לדעת:
א. מתי יש לעשות אזכרה של שנה לאימי זצ"ל, מתי מפסיקים לומר קדיש ומתי מפסיקים עם דיני האבלות (אם אפשר לקבל תאריכים כי אני כבר מבולבל לגמרי מהשנה המעוברת וחשוב לי מאוד שהדברים יתבצעו בזמנם)
ב. לגבי החתונה אני חושש שהשמחה תהיה מהולה עם המון עצב מצד משפחתה של אמי וכמו כן מצד משפחתו של אבי ולכן
רציתי לדעת האם אבי ודודי יוכלו להשתתף בחתונה (לא רק בחופה) נתקלתי בכל מיני דעות לגבי שני העניינים ואני מבולבל לגמרי ובנוסף אני רוצה לנהוג כמנהג התימנים ולכן אני פונה אליך.
בתודה מראש ומעומק לב!!! יהונתן קעטבי

תשובה

א. אחרי שנים עשר חודש בדיוק מיום הקבורה. ממש לפי מספר חודשים, ולא לפי שנת עיבור. ובשנים הבאות, ביום השנה, מיום הפטירה, גם אם השנה היא מעוברת. קדיש יש להפסיק בסוף החודש ה 11. אבלות יש להפסיק בתום כשנים עשר חודשים בדיוק מיום הקבורה.
ב. למרות שנת האבל היית רשאי להתחתן בתוך שנת האבל ולא לדחות את החתונה, ובוודאי שאסור לך לדחות את החתונה בגל האבל על סבתא ז"ל. הבנים והבנות של הסבתא יוכלו להשתתף בחופה. ואשר לחתונה, מותר להם להסתובב באולם ולראות כיצד יש לכבד את האורחים הן בישיבה והן במיני תקרובת, ומדי פעם לשבת יחד עם האורחים, אך אסור להם לשבת עם האורחים ולאכול מסעודת חתן וכלה.