דילוג לתוכן העיקרי

הלכות שבת לרבנו

שאלה

לק"י לכבוד מו"ר הרב רצון ערוסי הי"ו אחדשה"ט ברצוני לברר את משמעות ההלכה בשבת פכא הלכה ג:
1) מה הבדל בין כבוד וריבוץ? כבוד=טאטוא, ריבוץ=ניקוי עם מים?
2) עפ"י ההלכה הנ"ל האם יהיה מותר עפ"י רבנו לנקות לכלוך שנוצר ע"ג מרצפות בעזרת מעט מים וסחיבה עם מגב גומי (ללא סמרטוט) או שזה אסור מפני סחיטה (ואם זה אסור זה מדרבנן?) שאלות בנושאים אחרים
3) האם מספרים שמיועדים לקציצת עשבים כגון כוסברה וכדו', אסורים בשבת משום כלי שמלאכתו לאיסור או מותרים כמו סכין, מה הכלל?
4) האם יש איסור לפי רבנו לתת מי שברך לרפואה ביום שבת אחרי קריאת התורה, וכפי מה שמשתמע בפרק ל, יב?
5) האם לפי מארי, אבוקה=שעוה=נר אחד=מצווה מן המובחר? לא הבנתי את ההסבר של מארי לאבוקה בניגוד למגיד משנה (פכט, כו הע' סח) מצטער על ההטרחה אבל יש לי הרבה חוסרים והזמן קצר. בברכה ותודה ברק

תשובה

1. אכן כיבוד - טאטוא. ריבוץ - התזת מים, על עפר אבקי, כדי שלא יעלה אבק.
2. אין שום קשר בין ריבוץ לשאלתך אם מותר לנקות רצפת אבנים שהתלכלכה. ניקוי נקודתי ע"י מגב גומי - מותר, אבל כל הרצפה - אסור.
3. אבל במספריים אלה ניתן להשתמש גם לגזור בד ולאו דווקא לחתוך כוזברה. ואם כן, יש להם דין של כלי שמלאכתו לאיסור.
4. כן, אלא י"א שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא על דרך ההודעה, ולא על דרך התפילה.
5. כנראה יש שני סוגי אבקה: אבוקה שאורה רב ויש לה שלהבת גדולה, וזו לא טובה לבדיקת חמץ. ואבוקה שהיא שלהבת קטנה עם אור שניתן לראות בו גוונים שונים: סגול כחול וכו'. זו מצווה מן המובחר לברך עליה בורא מאורי האש, בגלל המאורות היפים והרבים שמשתקפים בה. ועל זו אבותינו בירכו בתימן. לא כמנהג האשכנזים וצירפו כמה שלהבות זו ליד זו, כדי שתהיה להם אבוקה שהיא מצווה מן המובחר לברכת מאורי האש.