דילוג לתוכן העיקרי

אפית מצות

שאלה

לק"י לכבוד הרב שלום! ברצוננו להכין מצות בביתנו לפסח הבעל"ט. ככל הנראה האפייה תתבצע ביום רביעי או חמישי בשבוע הבא. את הפיתות אנו אופים במחבת וגריל ע"ג הגז (לא בתנור) השאלה שלי: האם ישנה חובה שכל המטבח (כולל שיש, כיורים וכיו"ב) יהיה מוכשר לקראת פסח? או שמא אפשר להניח על השיש והשולחן ניילון או בד שעליהם נניח את דברי האפייה והמצות המוכנות? כמו כן, לגבי הגז: האם ישנה חובה שהגז יהיה מוגעל וכשר לפסח או שישנה אפשרות לעטוף את חלקי הגז בנייר אלומיניום? - כמובן שהאפיה תתבצע בכלים המיוחדים לפסח - כמו כן, נשמח אם כבוד הרב יוכל לתת לנו אי אלו נקודות שעליהן יש צורך להקפיד באפיה.
תודה רבה מראש לכבוד הרב!

תשובה

1. אפיית מצות בגריל אינה פשוטה כלל ועיקר. הואיל והתבנית שבה מניחים את הבצק מצטננת מהר, כשמוציאים אותה מעל גבי האש, כמו כן חום האש של הגוף החשמלי, יש ואין בו די כדי לאפות, בטרם יחמיץ. לכן אפייה בגריל תהא אפשרית, אם התבנית תהא מונחת על גבי הלהבה של הגז בקביעות, או ברציפות, וכן אם החלק העלי שבו גוף החימום החשמלי הוא בעל עצמת חום גבוה.
2. הדבר הרצוי ביותר, שמקום הלישה והאפייה יהיו כבר מוכשרים ולא יסתפקו בכיסויים, כי יש והכיסויים זזים ממקום למקום, ואינם מספיק יציבים. כמובן, אם לשו ואפו על גבי שיש וכיורים מצופים היטב, הכל כשר.
3. קושי מיוחד יש בלישה. יש ללוש הבצק היטב, ולנדנדו כל הזמן, ולנקות את הידיים מידי פעם בפעם. אחרי כל לישה לנקות היטב את הידיים והאצבעות, וכלי הלישה, ועריבות המים.