דילוג לתוכן העיקרי

סמכות חז"ל

שאלה

שלום רב לך כבוד הרב וחג שמח!(ומראש סליחה על האריכות) לפני שאשאל את שאלתי אני חייב להבהיר ששאלתי מגיע אך ורק, בעזרת השם, ממניעים נקיים אני אוהב ומעריך את חכמינו ז"ל ויודע שהערכתי לא מתחילה אפ' להתקרב להערכה האמיתית שמגיעה לעמודי עולם האלה (לא שהם חיפשו הערכה כזאת), אולם אני בטוח שהתשובותיך לשאלותיי יחזקו בי את אמונתי בהסרת הספקות, ויתנו לי מוטיבציה גבוה יותר לקים את ההלכה במדויק.
1)
רציתי להבין מדוע בתהליך פסיקת ההלכה ישנה מחויבות ישירה לפסיקותיהם של קדמונינו כמו בעל השו"ע או הרמ"א, הרי ברור לי שעולם ההלכה מונחה ע"פ ההגיון ז"א מתן סברות וראיות וכו' אם כן מדוע פוסק בן זמנינו לא יוכל למשל לפסוק הלכה ע"פ הבנתו את הכתובים והתלמוד גם אם האחרונים או הראשונים לא הבינו כך והרי יתכן שבשכלו הוא יותר חריף וחד מראשון כזה או אחר!
2) שאלתי הנוספת לכבוד הרב היא האם ידוע לנו על רבנים שחיו בארץ תימן בתקופת הראשונים והיו בעלי סמכות ברמתם הפסיקתית של הרי"ף הרמב"ם ושאר רבותינו הראשונים ז"ל, אם באמת היו כאלה מדוע אינם מפורסמים כשאר ראשוני התפוצות וספריהם לא מוכרים. אני מאד מאד מודה לך כבוד הרב שאתה מקדיש לי מזמנך ואודה עוד יותר אם תפנה אותי למקורות. פסח שמח וכשר לכל ישראל. הצעיר צפניה משולם.

תשובה

1. אין ספק בדבר, שפסיקת ההלכה הנכונה ביותר לפי כללי ההלכה, נעשית ע"י שהפוסק מברר העובדות ומברר העניין עפ"י ראיות תלמודיות. הכל לפי ידיעותיו ועומק הבנתו ויכולת ההיקש שלו, כלומר לדמות דבר לדבר. ואין המורה הוראה או הדיין צריך לבטל דעתו, בגלל שמישהו אחר הכריע באופן אחר, אלא אם כן הוא השתכנע, באופן ענייני, לא אישי, שראיותיו של זולתו מדויקות יותר. וכשי שמחלוקת בין מורי ההוראה, הרי בזמן הסנהדרין היו בעלי המחלוקת עולים לסנהדרין, ושוטחים את דבריהם, וחברי הסנהדרין מבררים ומלבנים את העניין ומכריעים. או בהסכמה או אחרי רבים. ובימינו, שאין לנו סנהדרין, מהרה יחדשה ה', לדעת החינוך, רצוי שכל קבוצת חכמים ברמת הקהילה או ברמת העיר, או ברמת המדינה, יישאו וייתנו בינם לבין עצמם, וישתדלו להגיע לידי הכרעת ההלכה, כדי שעמנו לא יהיה אגודות אגודות. אחרי חתימת התלמוד, ובאין סנהדרין, ומאחר ולימוד התלמוד נחלש, וכוונתי ללימוד התלמוד הלכה למעשה, ולא דרך פלפול, סמכו על שיטת מרא דאתרא. כי כמו שיש במקום מסוים רב, ובני מקומו הם תלמידיו, ומאחר ואין להם יכולת להורות ההלכה כמותו, הוראותיו מחייבות אותם, כי הם תלמידיו. הם רשאים ואף חייבים לשאת ולתת עמו, אם הם ברי הכי, אבל הכרעתו מחייבת אותם. כך גם הרמב"ם. ללומדים תדיר בספריו, ופוסקים הלכה מתוך ספריו, וכן השו"ע וכל הלומדים בספר השו"ע ופוסקים ממנו, הם נחשבים כמרא דאתרא לצאן מרעיתם. אולם עדיין יש יכולת למורה הוראה, שהוא באמת חכם גדול, להורות הלכה בעניין אקטואלי ומעשי שעליו נשאל והוא יכריע עפ"י ראיות תלמודיות, וייקח בחשבון דעות פוסקים כדי להתמודד עם ראיותיהם. וכן דין מרא דאתרא למי שחייבים בכך.
2. לא ידוע לי בסדר גודל של הרמב"ם, במיוחד שהם היו צנועים. אבל הרמב"ם העריך את הרב אלפיומי, בעל גן השכלים. אני מניח שהרב דוד עדני בעל מדרש הגדול הוא חכם ברמה גבוהה מאוד.