דילוג לתוכן העיקרי

מסחר מקוון בחול המועד

שאלה

האם יש היתר לבצע מסחר מקוון (בבורסה) בחול המועד, יש לציין כי הדבר אינו גוזל זמן כמעט וכי יש מקום להתייחס למצבים מסויימים בשוק ההון כ"דבר האבד", אם כי אף פעם אין וודאות שזה אכן כך (אין אפשרות לחזות בוודאות רווח או הפסד אלא רק הערכה יותר או פחות טובה). כמו כן האם מותר לסגור בפיקדון כסף שבחשבון עו"ש (שכן בחשבון עו"ש יש הפסד של ימי ערך על הריבית)

תשובה

א. איני בקי בעניינים אלו, אבל אני משיח שמי שתעסק בבורסה יש לו ניירות ערך שהוא צריך לממשם. שאם לא כן, לא רק שהוא עלול להפסיד רווח, אלא יש והוא מפסיד בקרן. ולכן בהחלט דבר זה הוא בבחינת דבר אבד, שמותר לעשותו, ובתנאי שלא יטרח בדבר. השאלה היא, אם יש לאדם כסף ולא ניירות ערך, אם מותר לו לקנות ניירות ערך בחול המועד. נראים הדברים, שאם נזדמנה לו הזדמנות לקנות ניירות ערך במחיר נדיר, שהוא יחסי טוב מאוד, שספק גדול אם ישיג מחיר כזה אחרי חול המועד, הרי הוא כקונה ענבים בחול המועד, שזהו זמנם, והתירו לו גם לדרוך אותם ליין, כדי שלא יפסדו. ולכן נראה שיש להתיר רכישת ניירות מוזלים ביותר בחול המועד, וג"כ בלי טורח, וכדאי לעשות זאת בצנעה.
ב. נראים הדברים שהדבר מותר, בגלל הסיבה שכתבת, וגם בגלל שעובדי הבנק, באופן כללי, מותר להם לשרת את ציבור הלקוחות, גם מכח צרכי רבים.