תורה ומדע
בס"ד מועדים לשמחה. כבוד הרב היקר שלום,
כתוב בתלמוד הקדוש ובמדרשים ובזוהר ובספרי קבלה את אמונת רבותינו וחכמינו הקדושים ז"ל בנושא גרמי השמים, והשתלשלות המציאות הגשמית, מן ערבות ואילך, ר"ל סדר השתלשלות המציאות הפיזית והרכבתה, שאין שאלתי במובן המיסטי והמטפיזי של השתלשלות המציאות, אלא כפשוטו הגשמי לגמרי. בתקופות שעברו, שהיתה האמונה המקובלת בקשר להשתלשלות המציאות הגשמית בעולם לפי אמונת היוונים כלומר אריסטו ופלאטו וחביריו, שברובה ככולה התקבלה ולא נדחתה ע"י חכמינו (מלבד חדוש העולם וההשגחה הפרטית והנבואה כמובן) כגון רבי סעדיה גאון בספריו, הרמב"ם במורה, רבי יהודה הלוי בכוזרי. אברבנאל וכו, המתארים את מרכיבי המציאות הגשמית ונמשכים מאוד אחריהם ר"ל אחר המתפלספים היוונים, וכן הרבה מקובלים שהסכימו איתם ולא דחו ולא מחו. ובראותינו היום שבנקל דוחים הגוים את אמונת היווינים העתיקה וביותר פשטות את אמונת חכמינו במציאות הטבע הגשמי, ואומרים מי כמונו מכיר את הטבע וכוחותיו והראיה שאנחנו הגוים יודעים לנצלו לצורכנו יותר מכל הקודמים לנו כל שכן יותר מכם היהודים, וכן יש ביידם כמה וכמה מופתים חזקים, בלשון המעטה. האם זה וכל הנמשך אחר זה יש להתייחס אליו כאמרם ז"ל חכמה בגוים תאמין (תורה אל תאמין), ולקבל את אמונתם ודעותיהם במציאות המדע והטבע, דרכי פעולותיו, וכוחותיו, וסדרי מערכותיו, והשתלשלותיו. היינו מה שנקרא חכמת מעשה בראשית כפשוטה, שלרוב אין הם סותרים את דעת התורה, אבל לפי פשוטם לא ימנע שיסתרו כמה וכמה אגדות ומדרשי חזל וכמה וכמה אמרים מתוך הנ"ך הקדוש שנבוא לפרשם כפשוטם (כמו שתאמר שהארץ לעולם עומדת, עומדת ולא סובבת על צירה, שאסטרונאוטים ראו אותה סובבת על צירה שעמדו על הירח)?
תודה
כלל יהא נקוט בידך, שלפי רבינו, בכל דור, עלינו ללמוד את האסטרונומי, ובכלל את מדעי הטבע, ולעיין מכל מדע ומדע את הדרכים המביאות את האדם לתורת האלוקות. וזהו מעשה בראשית ומעשה מרכבה. אולם יש צורך לדעת את תורת האלוקות, שאם לא כן, עלולים אנו לאמץ לנו השקפות של מדענים בדבר ראשית התבל, או ראשית העולם, השקפות שאינן עולות בקנה אחד עם תורת האלוקות שלנו, והן רק השקפות ולא מדע.