דילוג לתוכן העיקרי

ישעיהו ליבוביץ'

שאלה

כבוד הרב,
השלום והברכה! יישר כוח על פועלך, והלוואי שרק עשירית ממורי הדרך היו פועלים כמותך. ומכאן לשאלתי. נדהמתי לגלות את אחידות הדעות בעניין התנגדות רבנים למשנתו של ישעיהו ליבוביץ' בקשר להלכה היהודית. רוצה אני להעיד על עצמי שדווקא המסגרות הנורמטיביות של ההלכה היהודית, קרי: עולם הישיבות התיכוניות (מהמובחרות בישיבות בני עקיבא לצורך העניין) והמשכן, הן אלו שלא קירבו נער אשר כמוני אשר לא שייך למסגרות ידועות ואשר בא וגדל בעיירת פיתוח, אל חיקם. לאחר שהתרחקתי מהדת, הספר היחיד שקרב אותי אל היהדות בחזרה היה ספר פשוט שנקרא :"רציתי לשאול אותך פרופסור ליבוביץ"'. לאחר שקראתי את רוב ספריו לעומק במשך השנתיים האחרונות אני רוצה להאמין ורוצה להעיד על עצמי שאני בדרכי חזרה אל שמירת מצוות ככל שיינתן לי הכח. ובתוך שאלתי חבויה גם תמיהה. עם יד על הלב, האם הסיבה שכל רבני ה"גוש" והציונות הדתית בכלל שמו את ליבוביץ' כמטרה לניגוח היא בגלל עמדותיו הפוליטיות, נוראות ככל שיהיו? ועוד. קראתי מכתב שבו רבנים אמרו שליבוביץ' טען שאין משמעות לתפילה שנובעת מבקשות אל הבורא וכו'. רוצה אני לומר, כי מצוי בידי מכתב אשר בו פרופ' ליבוביץ' סיים את מכתבו לנער אומלל אשר מתפלל אל הבורא שיחלים ממחלתו במילים "והקב"ה יתן לך שאלתך", ובתוך המכתב הוא מציין במפורש שאין פסול בבקשה כזו, אך מדייק כי לא זו התפילה הנדרשת על פי ההלכה (בבחינת אין אדם עושה תפילתו תחנונים אלא קבע). זוהי הבחנה מהותית בין איך שהרב הבין אותו לבין איך שאני הבנתי אותו. קראתי ספרים אשר נוגדים את משנתו של ליבוביץ' ואף אחד לא הצליח לשכנע אותי כי יש טעויות מהותיות בדבריו. נדמה הוא כי האתגר שהציב ליבוביץ' הוא כה גדול, עד כי הרבה אנשים מסרבים להתמודד עם כך ונפטרים מזה בדרך הקלה. ולשאלתי האחרונה, מדוע ליבוביץ' לא יכול להיחשב כמקור הלכתי בפני עצמו. האם זוהי לא מהותה של התורה שבע"פ? זאת אומרת, גם בין הרמב"ם לבין הרב יוסף אלבו היו הבדלים תהומיים בין תפיסתם את האמונה ואת עקריה. האם זו אינה מחלוקת לגיטימית? גם אם הוא לא מסתמך על מקור ספציפי, האין חידושיו (למרות שטען שלא יצא דבר מקורי מפיו) חידושיו הנובעים מתוך עיון ושאינם כאלה שחורגים מהמסגרת ההלכתית? צר לי על המכתב הארוך ואך רוצה אני להדגיש כי אין במכתב הזה שום מילה ודבר בכדי לקנטר או להכעיס את הרב, וכל שאלות אלו הם מתוך רצון אמיתי לדעת ולחקור את האמת. מצויים רבים מספריו של ליבוביץ בביתי וכמו כן ספרו של הרב "על התורה והליכות עמנו" והם אחד ליד השני מהווים עבורי מקורות לגיטימיים ללימוד היהדות. האם אני טועה? בברכה ובברכת שבוע טוב יובל

תשובה

יובל היקר! אשריך שהנך מקרב אל תורת ה', וה' יסייעך שתיכנס לטרקלין התורה ותיאור באור ה'. בוודאי שזכות גדולה יש לישעיה ליבוביץ' ז"ל על התקרבות זו לדת, בגינו, וכן עוד לרבים כמוך. כן ירבו. אולם בעהי"ת לכשתיכנס לפני ולפנים, אתה תגיע לדרגה שבה תוכל גם להעריך מלומד, ובצדק, וגם להסתייג ממנו, ובצדק. וקשה לי, עתה, בשלב שבו אתה נמצא, לציין בפניך סיבות שונות להסתייגות ממשנתו של לייבוביץ' ז"ל. אסתפק בשלב זה בהערה אחת בלבד. אין ספק שליבוביץ' ז"ל היה חכם גדול במדעים ובמדעי היהדות. אולם, דומה, שלא תמיד הוא נזהר בדברי חז"ל במשנה ובאבות. חכמים היזהרו בדבריכם. כי יש לו התנסחויות בכתביו (ולא רק בע"פ כפי שנהג), חדות ומסוכנות, שהן יכולות להפיל חללים, לתלמידים שטרם בשלו כדי לדקדק בעניינים אמוניים.