דילוג לתוכן העיקרי

שאלות לכבוד הרב די חשובות במהרה

שאלה

שלום כבוד הרב
1) האם כאשר שמעתי על חבר שנפגע קשות בתאונה ונקטעו רגליו רחמנא לצלן צריך לברך לאחר ששמעתי את השמועה והיא וודאית ברוך דיין האמת עם שם ומלכות? וכל מקרה דומה כזה?
2) האם גם ששומעים שהיה ח"ו פיגוע בירושלים לדוגמה צריך לברך ברוך דיין האמת בשם ומלכות? למרות ששמעתי ברדיו וזה לא אנשים קרובים אלי או אנשים שאני מכיר? מה זאת אומרת מה שאמרת שעל כל מקרה קשה צריך לברך בשם ומלכות דיין האמת
3) האם אין שום בעיה לברך אף לכתחילה על קבלת רישיון נהיגה, מגבר מוזיקה, מיקרופון, מחשב חדש וכד' ללא לבישת בגד?
4) האם מי שבונה אוהל שינה בשדה בשבת כאשר הוא מפרקו בפחות מ24 שעות מייד שמשכים בבוקר עבר על איסור בונה אוהל דאורייתא? והאם גם המפרקו עובר משום סותר או אין פה איסור דאורייתא בפירוק האוהל מכיוון שלא סתר ע"מ לבנות אלא ע"מ לפרק? וגם הוא חשב בפירוש לפרק את האוהל בפחות מ24 שעות לפני ההרכבה, ברור שזה אסור אבל מעניין אותי האם הדבר האסור מדין תורה באיסור אוהל? ומהו האיסור של הכנסת היתדות לתוך האדמה, האם זה איסור חורש או בונה מדאורייתא?
5) אדם שצובע כל השבוע ויש לו צבע דבוק ליד וגירד אותו בשבת, מה הדין? האם עבר על איסור דאורייתא או דרבנן? ואיזה אב מלאכה עשה?
6) האם מי שחיכך שתי אבנים זו בזו או גפרור בקופסת גפרורים ויצא לו ניצוץ קטן חייב מהתורה על מבעיר או שאין כאן שום מלאכה ממשית? מה הדין? האם יש פה מלאכה שאינה צריכה לגופה או שפשוט אין לזה קיימא ופטור?
7) יש לי איזה בד עם ציור שמש על איזה חלון, האם מותר לכסותו בבד אחר ללא ציור ע"מ שלא יראו אותו ובכך להמנע מאיסור או שחייבים לסלקו ולא להשהותו בבית?
8) אמרת לי שמותר לצורך לאשה ללכת לקוסמטיקאית ולצבוע שערה בחוה"מ? מה זה לצורך? אם היא רוצה להתייפות לבעלה זה צורך? ומתי זה לא נקרא צורך?
תודה רבה...

תשובה

1-2. מבחינה עקרונית, אבל למעשה נהגו אבותינו לומר על כל שמועה רעה, "ברוך דיין האמת", בכאב ובשברון לב, ובלי שם ומלכות.
3. על כלים חדשים מברך שהחיינו. יש לברר אם על רישיון נהיגה ניתן לברך שהחיינו, כי מצד אחד, הוא נכס לתועלת ורווחה, ואפילו לצורך פרנסה. אבל הוא אינו כלי, אלא בשורה טובה לאדם, ויש בו גם סיכון.
4. איני מכיר אוהל לשינה. אם נועצים יחידות באדמה, אסור לחלוטין. ואם התשתית קיימת, ורק מחברים את האוהל ע"י קשירות, ואם הוא נעשה לזמן קצר כנ"ל, הוא נקרא אוהל עראי, והמקימו והמפרקו בשבת עובר מדרבנן על איסור בונה או סותר.
5. אם גירד בידו, מותר.
6. עובר על איסור מבעיר. לרבינו חייב גם על מלאכה שאינה צריכה לגופה.
7. מותר. ובלבד שלא ידביק בשבת.
8. לצורך אירוע, ואפילו לבעלה, אם הדבר חיוני.