דילוג לתוכן העיקרי

מלאכה בשבת ומנחה קצרה

שאלה

שלום לכבוד הרב!
1. איך למי שנוהג על פי הרמב"ם לנהוג כאשר הוא מתפלל במניין שמתפללים מנחה קצרה האם להתחיל עם החזן או להמתין עד סוף אתה קדוש ואז להתחיל להתפלל לבד?
2. אני עובד בפנימייה בשבת נפתח ברז באחד החדרים ולא היתה כל אפשרות לסגור אותו ניסינו למצוא את הברז הראשי של החדר אבל לא היה בסופו של דבר החלפנו אל החלק של הברז בפנים עם מפתח שוודי (המקרה היה בשבת בבקר) האם עשינו נכון או שהיינו צריכים להשאיר את המים פתוחים אני מדגיש כי לא מצאנו ברז ראשי רק של כל הכפר מה שאומר ש - 80 לא היה להם מים?
תודה רבה. וישר כוחך .

תשובה

1. לפי הרמב"ם, כולם צריכים להתפלל מילה במילה עם הש"ץ, כל השמונה עשרה. בדיעבד רצוי שכולם יתפללו מילה במילה עם הש"ץ, ולמרות שהוא אחרי קדושה, ממשיך להתפלל בלחש, ימשיכו גם הם להתפלל בחלש. אם האחרים לא אומרים עם הש"ץ, נראה שהרע במיעוטו, שימתין עד לאחר הקדושה, ויתפלל יחד עם הציבור בלחש את תפילתו.
2. במקרה כזה רצוי להסתייע בגוי, משום שאבדן מים בכמויות גדולות, במדינת ישראל הנצורה, היא נזק לרבים. וכן צריכים כולם להפנים שאסור לבזבז מים בכל מקום, ובמדינת ישראל בפרט. ואם אין גוי, ואם אכן הזרם עצום, ואם היום גדול, ואם אין מספיק כלים שהמים יזרמו לתוכם, אולי, אבל צ"ע, אפשר להתיר להשתמש במפתח שוודי, אבל ע"י שניים, ולא ע"י אחד. אבל צריך מורה הוראה לעניין זה.