דילוג לתוכן העיקרי

הלכה כדעת הרמב"ם

שאלה

לכבוד הרב רצון ערוסי הלוי שליט"א, כפי שידוע לכבודו אני נוהג זה שנים רבות כדעת רבינו הגדול, ומתייעץ בעת הצורך עימך בדין כלשהו שאינו ברור לי - כפי נהגתי להייעץ עם מארי יוסף קאפח זצ"ל כאשר התחלתי לנהוג כדעת רבינו - אגב מארי יוסף זצ"ל הסביר לאשתי - בזמנו - שמותר לי לפסוק כדעת הרמב"ם למרות שאינני תימני. שאלתי היא מה להשיב לאנשים שטוענים שבהיותי פוסק כדעת הרמב"ם הינני פורש מן הציבור מכיוון שהם מבינים שאין לפסוק כדעת הרמב"ם לאחר שבעל השולחן ערוך התקבל ע"י כל ישראל. בברכת התורה, אליעזר נ"ב: האם הספקת לצפות בדיסק ששלחתי לך?

תשובה

לצערי, טרם הספקתי לצפות, כי במחשב שלי היתה קריסת מערכות, ועכשיו הוא עובר טיפול יסודי. אשר לשאלתך, עלינו לדעת, שדרך האמת בעבודת ה' יתברך, שהאדם יעסוק בתורה וילמד ממנו האסור והמותר והמצווה וכיו"ב. וינהג לפי האמת, שהעלה מעיינו ממקורות ההלכה, אם הוא בר הכי. לפי דרך זו, שכאמור, היא דרך האמת, אין מחויבות מוחלטת למורשת אבות, ולא לפוסקים שנהגו אבותיך. או בני המקום לפסוק כמותם, כמו המחבר בשו"ע או הרמב"ם, אלא כאמור, האמת תורה דרכה. היה ואינו בר הכי, יפסוק לפי רבו, שממנו הוא לומד תדיר, הכל מכל כל. במסגרת דרך זו, כלולה גם הדרך לפסוק כמו הרמב"ם, או כהשו"ע, לאותם בני אדם שלומדים תדיר בספר מן הספרים הללו, הכל מכל כל. שבמקרה כזה, הרמב"ם, אע"פ שכבר נפטר, הוא רבו של הלומד תדיר במשנתו, וכן מחבר השו"ע, ללומד תדיר בשו"ע. היה והאדם אינו עוסק בתורה, גם לא ברמה כזו, ואין רב שהוא בחיים ולא רב שכבר אינו בין החיים, ואשר הוא מגדולי הפוסקים, המורה של אותו אדם בנסיבות כאלה, היא מורשת אבותיו של אותו אדם. הרי לפניך שלוש דרכים לפי דרגותיהן וסדר הקדימה שלהן. ולכן רשאי אתה לנהוג כהרמב"ם, אם אין לך רב שאתה לומד ממנו הכל מכל כל, ואם כל עיונך הוא במשנת הרמב"ם, הכל מכל כל. ושים לב, שלא נכנסתי לשאלה, מיהו מרא דאתרא דא"י, האם הרמב"ם או מרן.