דילוג לתוכן העיקרי

כמה שאלות הלכתיות

שאלה

שלום כבוד הרב
1) אדם שעובד באכסניה שמתארחים שם גויים והוא צריך להעירם אותם בבוקר לתפילה, האם מותר לו? שמעתי תשובה של הרב מוצפי שליט"א שאומר שיש מקום להקל אם זה תלוי בפרנסתו ואם אפשר עדיף שיתחמק מזה, לא הבנתי את ההיתר להעיר אותם לע"ז, אם תוכל אולי להסביר לי את ההלכה בעניין זה
2) האם פסלונים הם מוקצה בשבת? ופסלים של חיות בשבת האם הם מוקצים? ידוע לי שאין איסור להחזיק בבית פסלים של חיות ורק צורת אדם יש איסור, אז אני שואל לגבי שבת
3) האם מותר לאדם לעבוד בקיוסק או מכולת כאשר הוא צריך למכור לאנשים גם סיגריות? והאם מותר גם להיות בעל מכולת ולהביא למכולת סיגריות? הרי זה רעל ועובר על ונשמרתם לנפשותיכם מאוד, אז האם יש היתר לעבוד בעבודות אלו?
4) יש לי נרגילות מלפני הרבה זמן, האם מותר למכור אותם לחברים או אנשים מסויימים? (לפי שחזרתי בתשובה הייתי אוהב הבלים כאלו)
5) אמרת לי שלתת טרמפ בימינו רק לאנשים שמוכרים, מה ז"א? האם רק לאנשים שאני מכיר אישית לתת טרמפ? ולחיילים ואפילו חרדים ודתיים אפשר להמנע או שכדאי להמנע בגלל החשש שלמשל היה חייל שגנב לאמא שלי ארנק לפני כמה שנים שהיה בכסא מאחורה ואמא שלי לא שמה לב רק לאחר כמה שעות מאז שהוא יצא מהטרמפ.. מה בדיוק לעשות בנושא הטרמפים?
6) מר"ן הרב עובדיה יוסף שליט"א אומר שמותר לאשה לעשות ניתוח פלסטי כמו באף וכדו'... או דבר מכוער בפנים שהיא רוצה להפטר ממנו, האם מותר לאשה לעשות ניתוח זה ע"י גבר? כך הרי הניתוחים הללו, והאם זה מחלוקת לגבי היתר לעשות ניתוח זה ע"י גבר? מהי ההלכה לדעת רוב?
7) מה רבותינו וחכמי הקבלה אומרים לגבי חומרת לשון הרע לעומת פגם הברית... מה יותר חמור?
8) איך זה שעל לשון הרע שנאמר שחמורה מש"ד ע"ז ג"ע אין היתר להרג ולא לעבור? והאם להלכה אדם חייב להרג ולא להלבין פני חברו ברבים?
9) מה שאומרים שהמלבין פני חברו נוח לו שיפיל עצמו לכבשן האש זה רק שמכריחים אותו, אבל מה לגבי מתאבד לעומת מלבין פני חברו ברבים? של מי העונש בשמיים יותר חמור?
תודה רבה

תשובה

1. אכן כן. כי הוא מסייע בידי מתפללים תפילה שהיא תיפלה. ומצד שני הוא זקוק לפרנסה. ואם אין לו פרנסה אחרת, ישתדל להתחמק. ואם לאו, ימלא תפקידו.
2. פסלים שאינם אסורים, אם אינם אסורים בטלטול בשבת, כי הם עשויים לנוי, ואם אינם תלויים בקיר, או קבועים על שידה, אלא מונחים על שידה, מותרים בטלטול.
3. אסור לבעל חנות למכור דברים האסורים, לא דברי תועבה ולא דברים שאסורים באכילה, ולא בדברים שיש בהם סכנה לבריאות. ואם העובד אינו הבעלים, רק עובד, ואם הקונה נוטל מאליו, והעובד רק מחשב ומקבל הכסף, רשאי. וטוב שיעבוד במקום שהוא נקי מדברים אלו.
4. יש בני אדם יראי ה' מיושבים בדעתם, נשואים, שנוהגים לעשן בנרגילה להנאתם, ולהם מותר למכור.
5. בימינו אין לתת טרמפ לאדם שאינו מוכר לנהג או לנוסעים, כי יש טרמפיסטים שמתחפשים לחיילים או לדתיים, או לחרדיים, והם מחבלים. ה' יצילנו.
6. צריכים בניתוחים כאלה להשתדל שמנתחת תנתח אישה.
7. הכל חמורים ביותר, רק לצערנו, יותר מדברים על תיקון הברית, ופחות על תיקון הלשון.
8. יש דעת שכן. שהרי תמר היתה מוכנה ליפול לכבשן האש ולא להלבין פני יהודה. אך רוב הפוסקים אינם סוברים כן. ואין דבר זה מוריד בכהוא זה מחומרת העבירה של הלבנת פנים, שהיא כשפיכות דמים.
9. שניהם חמורים. ואין לנו שום משקל לגבי העונשים השמימיים. אבל אין ספק שהמתאבד, בדרך כלל, הוא אדם שבור בנפשו, בעוד שהמלבין פני חברו ברבים הוא רשע מרושע.