דילוג לתוכן העיקרי

בבירור הבנת דבריך 1

שאלה

"אכן אמירת ברכו בתרא, לפני עלינו לשבח, או אחרי, היא מנהג, שלפי רבינו, אינו מנהג נכון. ויש בו משום ברכה לבטלה" זהו ציטוט דבריך, אשר לא הבינותיו. אם ארצה לברך לה' בברכת שבח בודדת לה' מן הי"ח כגון אתה קדוש אתה חונן וכו', או אם ארצה לברך לחברי ה' עמך גיבור החייל והוא יאמר לי ה' עמך, או יאמר דוד ברוך אתה ה' למדני חוקיך, האם יש בזה מן הפסול? אם אומר לאנשים (שלא במסגרת התפילה) ברכו את ה' (בשם אדנות כמובן ) והם יענו לי ברוך ה' המבורך לעולם ועד. האם אתבע על זה כשאבוא לפני מלך מלכי המלכים ?? ושואל אני מפני הכללים הידועים, כל ברכה שאין בה שם ומלכות אינה ברכה. וכל ברכות השבח הם על מנת לשבח .

תשובה

א. אין אדם רשאי לומר ברכה כרצונו, אלא כפי שתיקנו אנשי כנסת הגדולה, ולפי הכללים שקבעו לכל ברכה.
ב. אין אשם רשאי לומר ברכה אחת מתפילת שמונה עשרה, כי כך קבעו אנשי כנסת הגדולה.
ג. הקריאה של ש"ץ לציבור: "ברכו את ה' המבורך", והציבור עונים: "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", היא צורה שנקבעה ע"י אנשי כנסת הגדולה לשבח של ציבור לה', ואל שבח של יחיד, ואין אומרים אותו אלא עשרה מישראל, זכרים ובני חורין, ורק בעניינים שקבעו לאמרם, לפני ק"ש, ולפני קריאת התורה. ואין אנו בני חורין לומר שבח זה כל אימת שנרצה, כמו שגם קדיש הוא שבח לה', שצריך להיאמר אך ורק בציבור, בעשרה מישראל, זכרים ובני חורין, ורק לפי כללים שחז"ל קבעו, ואין אנו בני חורין לאמרו ביחיד, או בכל עת שנרצה בכך.