לימוד מורה הנבוכים, וחלקים ממשנת הרמב"ם
ילמדנו רבנו, נראה לי כי חלקים במורה הנבוכים לא תואמים את זמננו וידיעותינו, אני מדבר על שלבי ההוכחות במורה הנבוכים. למשל, סתר הרמב"ם את תורת החלקיק, אך היום ידוע שכך היא. וכן בהלכות דעות בעניין ארבעת היסודות, ונתפסו על כך חכמי הקבלה עד היום, ודבר זה מביש אותנו ואת חוכמתינו. וראיתי להרב קאפח הגדול, כי מושגים אלו השתנו לבלי היכר, שאלתי היא, מה לקחת ומה לא, מה לקרוא ומה לדלג?
כל מדע הוא הצטברות של כל הנלמד, לרבות מהניסיונות וההשערות שהועלו בעבר. ואילו לא ניסו בעבר, ולא העלו השערות שונות בעבר, לא היו מגיעים בהווה למה שהגיעו. כשם שגם מסקנות מדעיות שבהווה, שאנו מתפארים בהן עתה, עלולות להתברר בעתיד כמוטעות. ולכן, אין שום בושה בהסתמכות על השערות מדעיות בער, בתקופה שהיו בתוקף, אבל בושה להסתמך בהווה על השערות מדעיות מן העבר, שכבר הוכחו בהווה שהן מוטעות. ולדעת רבינו, צריך היהודי בכל עת להתחבר עם ההשערות המדעיות שבהווה, עם ה', ולהעמיק את אמונתו. בבחינת דע את אלקי אלקיך ועבדהו.