דילוג לתוכן העיקרי

נופש במלון - כשרות 2 + חליטה

שאלה

שלום למורי. קיבלתי
בתודה תשובתך אתמול, אך שאלתי היא על מה צריך להקפיד בנושא זה של בישולי גויים. אם אין למלון הכשר מהדרין אלא רבנות רגילה? מה בכל זאת יש לעשות בנושא? אולי אוכל לבקש מהמשגיח במקום לעשות כך וכך כפי שינחני הרב.
ושוב להזכירך, מה לגבי הדלקת האש וכו' כיצד ישתתף היהודי בבישול זה לפי הרמב"ם.
2. האם "על האש" הוא לא "ברביקיו"? מה ההבדל? אם כבר שאלתי בנושא, אז אוסיף עוד שאלות.
3. לרבנים המתירים לאכול בשר טחון צלוי, האם יוכלו לקחת בשר טחון זה (ולעשותו קציצה) ולטגנו בשמן עמוק רותח?
4. האם ניתן לקחת חתיכת בשר עגל ולשים אותה בתנור (על רשת כמובן) ולחכות שתגיע לידי צליה, האם לאחר מכן יהיה מותר לי לבשלה כרצוני, ואף למלא בתוך החתיכה אורז, ירקות וכו'?
5. האם נקניקיות ששמים על גלילי ברזל חמים, שמסתובבים כל הזמן, ובדר"כ מוכרים אותם בדוכנים שונים בתוך לחמניה, מותרים לנוהגים ע"פ הרמב"ם?
6. לעיתים קורה שנגמר לאשתי השמן בבית דווקא באמצע טיגון שניצל, ואין היא יכולה להוסיף ואז חלקו העליון לא תמיד שוקע ומכוסה במלואו בשמן. השניצלים אסורים? ההפיכה תעזור במשהו?
7. האם כל חתיכת בשר שהיא אפשר לטגנה בשמן עמוק ומותרת? אודה על תשובתך בנושא, וישר כח על כל התשובות, ה" יאריך ימיך בטוב ושנותיך בנעימים.

תשובה

1. יש הבדל בין בישול לבין אפייה. בפת די בהבערת האש. בבישול, צריך שיניח הבישול על האש. הרמ"א מקל גם בבישול.
2. יש כל מיני סוגים "על האש". אבל לענייננו, ברביקיו אינו צריך חליטה. כי הוא נעשה על האש.
3. לשיטתם - כן.
4. כן.
5. מבחינה עקרונית - כן. אבל מבחינה מעשית הנקניקיות לא כשרות לנו, כי הן נטחנו ונעשו בלי חליטה.
6. אין להמשיך בטיגון עד שיבטיחו שהיה שמן מעל לכל חתיכה.
7. כן.