דילוג לתוכן העיקרי

בישולי עכו"ם

שאלה

לכבוד הרה"ג רצון ערוסי, שלום וברכה!
רציתי שלאול לגבי איסור בישולי עכו"ם האם הוא שייך גם בגוי שאינו עובד עבודה זרה, ומה דינם של הנוצרים בימינו לעניין איסור בישולי עכו"ם? כמו כן, האם האיסור קיים גם לגבי מזון תעשייתי, בדומה לחילוק שקיים בפת עכו"ם בין פת של בעל הבית לפת האופה, כיון שמטרות האיסור לא קיימות כלל במזון תעשייתי, מאחר ואין חשש חתנות במזון תעשייתי ואין את החשש שמביא רש"י במסכת ע"ז של שמא יאכילנו הגוי מאכלי איסור. כמו כן מה משמעות הביטוי מאכל שאינו עולה על שולחן מלכים, האם הכוונה למאכל שלעולם לא עולה על שולחן המלכים כפשוטו, או שמא הכוונה לכל מאכל שאינו מאכל מלכותי מובהק על אף שלפעמים גם המלכים אוכלים אותו, כמו למשל ביצה או תפוחי אדמה.
בתודה מראש ובכבוד רב

תשובה

לאו דוקא, כי עיקר האיסור והגזירה משום חתנות, ולעניין חתנות אסור גם עם גויים שאינם עובדים עבודה זרה. הנוצרים, לדעת רבינו, נחשבים לעובדי עבודה זרה. המוסלמים לא נחשבים לעובדי עבודה זרה. ולגבי כולם, יש גזירה בישולי גויים. ולגבי בישולי גויים לא חילקו בין בישולים תעשייתיים לביתיים, כמו בפת, כי באותם ימים הבישולים התעשייתיים לא היו שכיחים כמו פת של נחתום. מאכל שעולה על שולחן מלכים הוא מאכל, שלפי תרבות אותו מקום, באותו זמן, נוהגים להגישו בסעודות אירוח. ודבר זה משתנה ממקום למקום ומזמן לזמן. וכלל הוא בכל התורה כולה, שכל דבר הוא לפי הרוב, באותו מקום ובאותו זמן. אכן, גם הביצים וגם תפוחיה אדמה נחשבים כדברים שעולים אצלנו על שולחן מלכים, והם אסורים מדין בישולי גויים. אולם בתפוחי אדמה, הדבר פשוט, שהם בכלל הגזירה, כיוון שתפוחי האדמה אינם נאכלים חיים, והגוי הועיל לנו בבישולם. לא כן הביצה, כי יש גומעים אותה חיה, והרינו יכולים לומר, שהיא לא בכלל הגזירה. ובכל זאת היא נכללה בכלל הגזירה כדי ללמדנו שאכילה ע"י הדחק, כמו גמיעתה כשהיא חיה, אינה אכילה לעניין זה.