דילוג לתוכן העיקרי

טלטול בשבת

שאלה

שלום לרב, אני גר בגבעת שמואל והורי אשתי בפתח תקווה. יש נקודה אחת בחלק הצפון מזרחי של גבעת שמואל שם יש חיבור בין גב"ש לקרית מטלון (לאזור תעשיה לכבישים החדשים) במקום הזה עובר הערוב של גבעת שמואל וזה גם הערוב של פתח תקווה - כלומר יש חוט ערוב אחד. האם מותר לטלטל מצד אחד של החוט לצידו השני כלומר מגב"ש לפתח תקווה. שאלה נוספת: האם מותר לצאת מחוץ לערוב בשבת עם מסטיק בפה?
תודה מראש

תשובה

החוט הוא צורת פתח. וגבעת שמואל ופתח תקווה באותה נקודה הן כשתי חצרות, שיש להן קיר משותף, ופתח פתוח ביניהן, שהדין במקרה כזה, שאם עשו עירובי חצרות משותף, מותר לבני חצרות אלו להעביר דברים המותרים בטלטול, מחצר לחצר. ולכן, יש לברר עם שתי הרבנויות הנוגעות בדבר, אם הם מזכים בעירובי החצרות שהם עושים גם לבני היישובים הסמוכים, ואני מניח שכן, ואם כן, מותר להולך מגבעת שמואל לפ"ת ליול עמו ממחטה, סידור וכיו"ב. לגבי שאלתך, אם מותר לצאת מרה"ר לרה"ר, כשאין עירוב צורת פתח, כשיש דבר מאכל בפה. אם כוונתו להוציא האוכל שבפיו מרשות לרשות, חייב, רמב"ם, שבת, יג, ג, מפני שמחשבתו עושה את פיו למקום, אע"פ שלא הוציא כדרך המוציאין. השווה שו"ע, או"ח, שו, ב -
ג. אולם מרכבת השנה, על הרמב"ם, שם, כתב שהמוציא אוכל בפיו כדי להוציאו מרשות לרשות, אז חייב, אבל אם התכוון לאכול ולבלוע, מותר. ודבריו נראים, שהרי רבינו, שבת, יב, יד, כתב שהמוציא בפיו פטור, כי לא הוציא כדרך המוציאין. ולכאורה יש סתירה בין שתי ההלכות בדברי רבינו, אלא שההלכה שבפי"ב, מתייחסת להוציא שקית תלויה בפיו, שבצורה זו פטור. כי אין זה דרך המוציאין, ואילו ההלכה שבפי"ג מדובר באוכל בפיו. אבל כוונתו להוציא האוכל מרשות לרשות, כדרך שהוא יורק רוקו מרשות לרשות. במקרה זה חייב, אבל אם האוכל נשאר בפיו ואוכלו ובולעו תוך שהוא מהלך מרה"י לרה"ר, אין בזה איסור. כי לא התכוון לעקור ולהניח, אע"פ ששמירת שבת, ח"א, פרק יח, ב, אסר, אבל מסטיק אין דרך להשליכו, ויש שמוציאים אותו ומשמרים אותו לשימוש חוזר. ולכן במסטיק יש להחמיר ולא לצאת מרשות לרשות כשמסטיק בפיו ביום שבת.