דילוג לתוכן העיקרי

שאלות אמוניות

שאלה

שלום כבוד הרב.
1. כשאתה עונה לאנשים בשאלות אמוניות האם אתה נותן את דעתך האמיתית או את התשובה שראוי לתת לשואל. אני מקווה שאת התשובה האמיתית כי אם כן אז נמשיך
2. מה דעתך האמיתית על נושא השגחה פרטית.
3. מה דעתך האמיתית על נושא טעמי המצוות ואם הרמב"ם אומר שיש בכלל טעם.
4. לא הבנתי איך יכלת לומר שיש דמיון בין הקבלה למשנתו של הרמב"ם כאשר ההבדל הוא מהותי כעין תפיסת ריה"ל לנבואה לעומת תפיסת הרמב"ם. כאשר אם תקבל את העקרון המהותי אשר משותף לקבלה ולריה"ל שהנבואה היא משמים לארץ ולא מהארץ לשמים יוצא שהכל הבל ומצוות אף הן הבל.
5. פעם כאשר קראתי את המשפט של הרמב"ם שכל מאמין שאין לו ספיקות הוא אינו מאמין חשבתי שהכוונה לאדם יהיר שאמונתו נכזבת. אבל היום אני מבין את המשפט הזה כך שאמונת האמת של האדם מחייבת את הספק וקבלת עול מלכות שמים והספק הם שני הצדדים לאותה אמונה. מה דעת הרב על הבנתי זו.
6. לא מזמן נפסק על הרב עובדיה יוסף שאסור לשים נעלים הפוכות והמקור הוא מספר החסידות. כיצד עלי להתייחס להלכה כזאת כאשר הרמב"ם כותב עליה שהיא אמונה טפלה.
7. ובכלל כיצד עלי להתייחס להלכה שנקבעה על ידי טעם שהוא שגוי מבחינה מדעית או שהוא שגוי מבחינה אמונית. שלמשל אם נאמר בקבלה שנעלים הפוכות אסור מהקבלה ולא מההבנה שלנו כלומר טעם ההלכה בא מלמעלה למטה ולא מלטה למעלה אז ההלכה תהיה כמעין עבודה זרה.

תשובה

לכל השאלות הנ"ל וכיוצא בהן, עליך לצאת מן הצמצום שאתה נתון בו, ואז תוכל לקבל דברים, גם שאינם נראים בעיניך. ואיני מתכוון חלילה לקנטר, אלא להנחות, אם תרצה בכך. הנה לך שתי דוגמאות: אתה מתקשה להבין שיש במשנת הקבלה דברים שהם תואמים את משנת הרמב"ם, כי אינך מכיר את משנת הקבלה ברוב היקפה. ואני התכוונתי לעניינים מסוימים ולא בכל העניינים. כמו שגם אתה סבור שמשנת ריה"ל ומשנת הרמב"ם אינן שוות בגלל ההבדלים שיש ביניהן בעניין הנבואה. אולם, אף שבאמת יש הבדל ביניהם, בעניינים שונים, אבל יש הרבה דברים שהם שווים בהם. ולכן כל דבר צריך לדון לגופו. כיוצא בדבר בעניין נעליים הפוכות. אם הרמב"ם גילה דעתו על המלצה זו, שהיא אמונה טפלה - לחיי, ואם לא - על העוסק במשנת הרמב"ם לברר העניין היטב, ולהשיב כיצד הרמב"ם היה מתייחס להמלצה זו.