דילוג לתוכן העיקרי

כמה שאלות

שאלה

1. סבי הגיע ממסוור שבתימן ורציתי לדעת האם מסוור נחשבת באזורה של צנעא או באיזור אחר? והאם אתה יודע באיזה סגנון תפילה התפללו בעיירה/כפר זה? (סבי הגיע לארץ ונראה לי ששינה ממנהג אבותיו מכיוון שבזכרון יעקב התפלל בבית כנסת של שרעבים)
2. אתה כותב בהמון מתשובותיך לא לעזוב את מנהג אבותינו וכדו'.
רציתי לדעת איך זה מסתדר עם יהודי תימן שלראשונה עזבו את מנהגם העתיקים לטובת מנהגי הרמב"ם ולאחר הוצאת השו"ע להתפלג לשני פלגים עיקריים? צר לי אם שאלותיי נראות לך כשאלות של בן אדם חסר ידע, פשוט אני מנסה להבין את מנהגם של התימנים בארצנו ובארצם
בתודה וברכת חג שמח רועי מאור

תשובה

1. איני יודע. שאלתי זקנים ולא ידעו להשיב לי. פניתי לד"ר משה גברא (מאונ' בר אילן) מבני ברק, שהכין מיפוי של יישובים שבהם חיו יהודים בתימן, הוא הבטיח לבדוק ולהשיבני דבר. פנה אליו ישירות.
2. אין זה מוסכם שאבותינו עזבו מנהגיהם הקדמונים ועברו לנהוג כהרמב"ם. מורנו הרב יוסף קאפח הוכיח את המסורת שהיתה לאבותינו, ובמה שלא תאמו, שמרנו על מנהגינו, בניגוד להרמב"ם, ושנוסח התפילה, רבינו לקח מאתנו. אולם, בעיקרון אתה צודק, שבמהלך הדורות היו שינויים. קליטת השאמי בתימן, התגבשות הבלדי של מהרי"ץ שהוא מורכב, ויסודו בפשרה בין חדש וישן. וכל זה לפי ראות עיני מורי ההוראה של אותם דורות, לא כן היחיד אסור לו לשנות מנהג אבותיו.