דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לק"י לכבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א.
א. האם יש בעיה הלכתית שחילוני יפתח באופן קבוע את ההיכל בשבת (באופן שהוא קנה את הזכות הזו)?
ב. זוג שבחופה התברר שהאישה קנתה את הטבעות ולא הגבר והרב אמר לאישה שתקנה את הטבעות לבעלה וכך יהיו שלו. האם הרב עשה כהוגן? האם הנישואין תקפים?
ג. האם בתפילת הפרנסה (לנוהגים לאומרה) בר"ה, הקהל צריך לעמוד? בברכה.

תשובה

א. אדרבה, יש לקרבו. וכיבוד פתיחת ההיכל הוא קל יותר מבחינה הלכתית מאשר כיבודים אחרים. לדוגמה, איסור למנות עובר עבירות להיות ש"ץ. לכתחילה אין להעלות לתורה יהודי שמחלל שבת בפרהסיא.
ב. כך צריך לנהוג אם האישה קנתה את הטבעות, ולא בשליחות החתן, אלא כמי שקנתה לעצמה. ואפילו אם החתן קנה את הטבעת מכספו, ונתן כבר את הטבעת לכלה במתנה לפני החופה והקידושין, על הרב בשני המקרים הנ"ל, לפני עריכת החופה והקידושין להורות לכלה לתת במתנה גמורה את הטבעת לחתן, והחתן יקנה ממנה הטבעת במעשה קניין, הגבהה או משיכה, ואז, ורק אז, יקדש האישה באותה טבעת.
ג. הכל לפי מנהג המקום, כי יש מנהגים שונים בזה.