דילוג לתוכן העיקרי

כמה שאלות כלליות...

שאלה

לק"י הרב ערוסי שלום רב!
אני מעוניין לשאול כמה שאלות כלליות בנושאים הלכתיים כדי לדעת כיצד לנהוג במצבים שאליהם אני נקלע... שאלה 1: האם מותר לאיש הנוהג כמנהגי ק"ק תימן לעלות ולברך על ספר תורה שהוא לא כמסורת ספרי התורה התימניים? (מדובר במצב של אדם המתפלל במניין שהוא לא בנוסח תימן אלא מניין אשכנזי, ספרדי וכו') שאלה 2: בעניין חליטת בשר, האם מותר לאכול בשר שהוא טחון כגון: המבורגר, קבב... כשהם צלויים היטב על האש? ועוד בעניין חליטה, האם מותר לאכול בשר שהוא לא חלוט במקום שאני הוא לא "בעל הבית"? שאלה 3: בעניין תפילין, בדומה לעניין ספר התורה בשאלתי הראשונה, שמעתי מחבר שישנה בעיה לברך על תפילין שהן לא כדעת הרמב"ם, שהעור צריך לעבור עיבוד מסויים ואם לא אז התפילין אינן כשרות, ובנוסף גם שיש איזושהי בעיה עם תפילין של ראש, שצריך להיות חריץ של ממש בין פרשה לפרשה, ואם זה לא כך אז אסור לברך על תפילין אלו... האם נכון הדבר? ואם כן מה אני צריך לעשות? אשמח אם תענה לשאלותיי... אני מקווה שזו לא טרחה בשבילך,
בתודה רבה מראש... מרדכי.

תשובה

1. לענ"ד מותר לתימני לעלות לקרוא בס"ת אשכנזי אצל אשכנזים וכן לאשכנזי בס"ת תימני אצל תימנים. אך אסור לתימנים לקרוא בביכ"נ תימני בס"ת אשכנזי, וכן ההיפך.
2. לענ"ד אין להכשיר אכילת בשר צלוי, שנצלה אחר שנטחן.
3. יש הבדל בין ס"ת לתפילין. קריאת התורה היא חובת ציבור, ולא חובת היחיד, ולכן דין הספר כדין הציבור ולא כדין היחיד, לכל יחיד ליחיד. מה שאין כן התפילין הוא דין לכל יחיד לפי מסורתו, ולא משנה היכן הוא מתפלל. ולכן כל בן עדה יניח תפילין שלפי מסורת אבותיו, ויש כמה הבדלים ביניהם אופן כתיבת הפרשיות.