דילוג לתוכן העיקרי

חשמל בשבת

שאלה

אנו חברי הכולל בישיבת כפר הרא"ה כותבים מאמרים בנושאי "חשמל בשבת".
1. כיצד אפשר להתייחס לנושא זה לפי הרמב"ם?
א. איסור מוליד (מארי כותב שאין בשבת, האמנם?)
ב. גמר מלאכה.
ג. בונה (חזון איש) מה הייתה דעת מארי?
2. האם כיבוי נורת להט אסורה מדרבנן? (גחלת מתכת)
3. מארי כותב בהלכות ברכות שאין להגיש באולמות לחם כי רוב המוזמנים לא נוטלים ידיים ולכן המזמין מכשיל אותם באיסור דרבנן. אני רוצה לטעון שיש איסור גם להגיש משקאות חריפים שחוץ מכך שיש גנאי וחילול ה' שמגזימים בשתיה, הרי שרוב האנשים שותים יותר ממה שמותר על פי החוק ולאחר השמחה הם חוזרים לבתיהם בנהיגה ומסכנים חיי אדם, אין צורך להביא הוכחות לכך, זה דבר שידוע במציאות. האם יש שמץ של אמת בדבר? סליחה על הטירחה בברכה יחיאל

תשובה

1-2. לפי מיטב ידיעתי, מארי סבר באיסור החשמל מדין מתכת לוהטת ולכן כיבויה הוא מדרבנן. אם כי מארי בתשובותיו בעל פה לציבור הרחב, דאג לעמעם את טיב איסור החשמל מטעמים מובנים.
3. אמת, כדבריך. ויש עוד משהו שהיום הוא תופעה מגונה, מזנון לפני הכניסה לאולם. בטרם חופה אוכלים ושותים מעומד, תרבות אנשים חטאים. אוי לאותה בושה, אוי לאותה כלימה. אלא שעל כל אלה, נשאלת השאלה אם נוכל לעמוד בפני לחצים משפחתיים, כשאנו מקיימים מסיבות או חתונות של בני משפחתנו.