דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בהלכות שבת

שאלה

לק"י לכבוד כבוד הרב השלום והברכה יורנו רבינו 1- בעבר ראיתי פה תשובה שהרב כתב כי על במבה מברכים בורא פרי האדמה שאלתי היא מהי הסברה לברך אדמה ולא שהכל (אני שואל לסברת הרב כי ראיתי שהרבה רבנים ואני חושב שגם הגרע"י אומרים לברך שהכל )? 2- מה דין פתיחת בקבוקים בשבת שלהם יש מכסה פלסטיק ו/או מתכת ודין פתיחת קופסאות שימורים קראתי במורי את סברתו ושם כתב כי היו כלי ונשארו כלי ולא הבנתי כל כך את סברתו כי לכאורה ברגע שהפקק הוצמד בטל ממנו שם מכסה כך נראה לי 3- כמו כן מה הדין אם רוצה אח"כ למלא את הבקבוק במים ולהשתמש בבקבוק ובמכסהו לצורך כך האם זה נקרא שימוש חדש? 3- מה הדין פתיחת קופסאות שימורים בשבת ופתיחת פחיות שתיה בשבת גם לגבי דינים אלה אם אני זוכר נכון קראתי במורי כי סברתו דומה ויש להתיר כי היו ונשארו כלי אולם שאלתי היא האם אין לדון פתיחת פחיות אלה מטעם פותח בית צוואר בשבת על פי מה שכתב במנוחת אהבה כרך שלישי פרק כד הערה 14 (עמוד רמד ) שדעת רבינו הרמב"ם שחייב חטאת בכגון זה 4- מנהג תימן ידוע שבלילי שבתות מתפללים כשהם מעוטפים בטלית בעבר הייתי נוהג מנהג זה בישוב בו כל אנשי בית הכנסת נהגו כך אולם זה מכבר עברתי לגור במקום שבו מנהג זה לא נהוג בבית הכנסת בו אני מתפלל ונראה לי שאם אנהג מנהג זה אהיה בין המתמיהים במיוחד שרב בית הכנסת שהוא תמני לא מתעטף בטלית כיצד עליי לנהוג? האם אין כאן לא תתגודדו שרק אני יתעטף בטלית? האם אין כאן יציאה נגד הרב כביכול יראה שאני מדקדק דקדוקים בהלכה יותר ממנו? ימחל לי הרב על השאלות הרבות
תודה רבה

תשובה

1. תשובתי בעבר ניתנה מתוך הנחה שהבמבה עשויה מבוטנים שקולים אותם בסיר עם שמן כמו התירס שנקרא פופקורן, הרי ברכתו של התירס בורא פרי האדמה, אף שנשתנתה צורתו המקורית. אולם עתה התברר לי שהבמבה מיוצרת מחמאת בוטנים וקמח תירס, שמן ותבלינים. ולפיכך הדבר פשוט שהברכה היא שהכל. 2-3. אכן כן, כשהבריגו מכסים אלו בצווארי הבקבוקים, אותם מכסים היו כלים, שהרי אפשר היה לחזור ולפתחם בדרך הברגה, וכן לחזור ולסגרם, וכך חוזר חלילה. ורק לאחר שהידקו את החלק התחתון שלהם בצוואר הבקבוק נמנעה מאתנו היכולת לפתוח את הבקבוק אלא אם כן נשבור את החוליה התחתונה. בשבירת החוליה התחתונה לא עשינו את הפקק לכלי, כי הוא היה כבר כלי, אלא סילקנו את הגורם המונע את פתיחת הפקק. ואין בשבירה זו איסור כמו שאין איסור לשבור קליפת הביצה וקליפת האגוז. ולכן גם מותר לפתוח קופסאות שימורים, כי הם היו כלי אלא שחתמו אותם, ובפתיחתם אנו מסלקים את המונע.
4. כל המחזיר עטרה לישנה, אינו מן המתמיהים, ואינו מתבודד. נהפוך הוא. כל מי שאינו מתעטף בטלית בליל שבת, הוא זה שאינו נוהג לפי מורשת אבותיו. הוא המשנה, שעליו נאמר, כל המשנה ידו על התחתונה. והוא זה שהוריד עדיו מעליו במורשת אבותינו אשר לא תסולה בפז.