דילוג לתוכן העיקרי

בחירה חופשית

שאלה

לרב שלום וברכה הפסוק במשלי "לב מלך ביד ה"' אומר שלמלך אין בחירה חופשית בנושאים ציבוריים. וכן במאמרי חז"ל על פסוק זה. קשה לקבל ולעכל דבר זה. אני לא מצאתי ברמב"ם ביד החזקה את הגישה הזו. הוא לא מייחד את המלך משאר בני האדם בנושא הבחירה. הגמרא בגיטין מספרת על נירון קיסר שלא החריב את ירושלים בבחירה חופשית, למרות שהוא ידע שזה רצון ה'. משמע שיש לו בחירה חופשית. האם המשמעות היא שהיטלר ימ"ש יצא נקי בדיני שמים? אודה לכת"ר, אם יאיר עיני בשאלה זו. שבוע טוב משה רוט

תשובה

הצדק עמך, שגם המלכים, כמו כל בני האדם הם בחירים במעשיהם. והראיה לכך, שרק פרעה וסיחון נאמר בהם במפורש, שה' שלל מהם את הבחירה כדי להענישם עונש הראוי לחומרת מעלליהם. כמו כן הצדק עמך, שלכאורה, מהפסוק משלי, כא, א, פלגי מים / לב מלך / ביד ה' / על כל / אשר יחפוץ יטנו. שהוא משתמע שלב מלך הוא כחומר ביד היוצר, וה' מטה לכל דבר, באופן שאין למלך בחירה חופשית. ואינו כן. דוק ותשכח ששלמה אמר, יטנו, סיוע ולא יותר, כדברי חז"ל (מכות י, ב): בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו. ומלכים נועצים ביועציהם, ובוחרים בעצה זו על פני אחרת. ואין המלך שונה מכל אדם, שעליו נאמר, משלי, כ, כד, מה' מצעדי גבר. ועוד פסוקים רבים מהם משמע, כביכול, שאין בחירה חופשית. ואינו כן. יש בחירה חופשית לכל אדם, ופסוקים אלו יש להם משמעות מיוחדת:
א. לגבי מלך, דווקא בגלל שהמלך חושב, וחושבים בני האדם שהוא רב כח ורב עצמה, כל יכול, לכן שלמה מקצין דבריו ומתארו כאילו הוא נשלט ע"י ה'.
ב. כמו כן הפסוקים שמכוונים לכל אדם, הם מכוונים לבני אדם שבוטחים בעצמם, כאלה שאומרים, כוחי ועוצם ידי, כלפיהם שלמה מקצין דברי ומתארם, כמסורים ביד ה'. ולעולם, יש בחירה חופשית והטייה אלוקית, ולא יותר, לטוב או לרע.