דילוג לתוכן העיקרי

עזרה לנבוך במורה נבוכים

שאלה

שלום לרב מאוד נהניתי מהתשובה אשר אמר לי הרב בפעם הקודמת ששאלתי. אני זקוק להסבר אשר פותר אין אותו ( כרגע). והשאלה הזאת מציקה לי עד כדי הפרעה בתפילה. בחלק א' פרק כד ההליכה מבואר
1. סילוק ההשגחה
2. הפצת הפקודה ויש את הדוגמא של מרים שדרכה לבאר כי הפצת הפקודה זה חרון אף. סילוק ההשגחה אני חושב שהבנתי. אך מה הכוונה להפצת הפקודה? האם לכאורה ה' מעניש?! הרי אם נאמר שכן הגבלנו אותו ואם נאמר כועס גם כן הגבלנו אותו. המסקנה שאני הגעתי היא - כי עצם סילוק ההשגחה זה העונש כי אז כבר אין לכאורה השגחה פרטית אז האדם חשוף יותר לדרכי הטבע. אבל אצל מרים רואים כי ישר נענשה בצרעת, כלומר הפצת הפקודה והתפשטות הופעתה -- חרון אף זה שונה מההסבר עבור סילוק ההשגחה וגם רבינו אומר כן. הרב קפ"ח נותן הסבר מאלף שמגביר את הקושיה בהערה 14 ושם הוא אומר ולא היה צריך לשנות כי ה' לא משתנה....
בתודה איתי חזות

תשובה

רבינו הסביר שלהענשת מרים היו שני היבטים, סילוק ההשגחה הפצת פקודה. ושני היבטים אלו באו לידי ביטוי בפסוק "ויחר אף ה' בם וילך", כי מרים בדברה סרה על אחיה התנתקה מיוצרה, ונחפשה למקרים ונצרעה, וזהו סילוק ההשגחה ממנה. והמיידיות שהיתה בצרעת סמוך לעבירה, נתקבלה ע"י העם, כהענשה פוזיטיבית אלוקית, וזהו בהיבט של הפצת הפקודה. ולהערה 14 של מורנו הרב יוסף קאפח: אין אזכור של מה שציטטת: "כי ה' לא משתנה", אלא הוא התייחס לתרגומו של הר"ש א' טיבון.