דילוג לתוכן העיקרי

התייחסות לעבודה זרה

שאלה

לכבוד מארי רצון ערוסי הלוי שליט"א,
1) הלכות מאכלות אסורות, פרק ו', הלכה י': ... מדיח הבשר תחילה, ואחר כך מולחו יפה יפה, ומניחו במלחו כדי הילוך מיל; ואחר כך מדיחו יפה יפה, עד שייצאו המים זכים; ומשליכו מיד לתוך מים רותחין, אבל לא לפושרין -- כדי שיתלבן מיד, ולא ייצא דם. האם אפשר לומר שרבינו התכוון ללמד אותנו שעלינו לחלוט את הבשר מייד לאחר המליחה?
2) סייר היישוב ביקש ממני לברר כמה דברים: א) האם ההיתר שקיבל להסכים להסיע שומר - תושב המסיים את משמרתו מתייחס לשומר כזה כלשהו או דווקא לשומר המסיים משמרת לילה, כי ביום אין - כמעט - מקום לחשוב שההליכה בחזרה לביתו תהווה לו סכנה מכיוון שיש נוכחות רבה של כוחות ביטחון ושל מחללי שבת הנוסעים בכבישי הישוב. ב) האם מותר לסייר להוסיף לרכב הסיור ספר כלשהו ללימוד כשיזדמן לו במהלך הסיור. השאלה התעוררה מכיוון שאיסור המבעיר בשבת הינו "כלשהו" לכן הוספת משקל כלשהו לרכב ייגרום להבעיר יותר דלק, הלא נכון הדבר?
3) ידיד טוב שלי העביר לי סרטון בשם "JESUS" בו עושים צחוק מדמותו של אות והאיש. בסרטון רואים איש בדמותו המפורסמת יושב לו ופתאום מתחיל ללכת תוך כדי שירת שיר לועזי שהוא שר אותו בקול נשי מאוד... האיש בסרט לובש בגד אופייני של אותה תקופה בארץ, אך באיזה שהוא שלב הוא זורק את הבגד הארוך ההוא ונשאר בלי כלום פרט לתחתונים.... זאת אומרת הוא נראה בדיוק כמו הדמות שמקובל לראות על הצלב הנוצרי והליכתו נשית בעלת מסרים מיניים. לדעתי ידידי טעה טעות חמורה בחושבו שמותר ללעוג באיש ההוא גם כאשר תוך - כדי - כך צופים בדברים שאינם צנועים ומפיצים אותם לבני - ישראל אחרים, האם השיקול ההלכתי שלי נכון בזה? בברכת התורה, אליעזר

תשובה

1. בהחלט שקיימת אפשרות לומר שהמילה "מייד" שרבינו כתב אותה לאחר המילה משליכו, ואם כי אין לחתוך בסכין חד שזהו הפירוש ואין זולתו, הרי מבחינה מעשית, יש לנו בעיות אם לא משליכים את הבשר המוכשר והמודח מיד לחליטה.
א. שלאחר זמן יוצאים דמים והשאלה אם די בהדחה.
ב. שם א מקפיאים את הבשר המוכשר והמודח, ואח"כ מפשירים אותו, ויוצאים דמים, שבוודאי קשה לומר שדי בהדחה בלבד, ומליחה כבר לא תועיל. לכן אין ספק שאם יחלט סמוך להכשרה ולהדחה, הוא הדבר הטוב ביותר. ואם לא עשה כן, ובמיוחד אם הקפיד ואח"כ הפשיר, שלא תועיל לו הדחה וחליטה, ויצטרך לצלותו, או להבהבו באור ולבשלו.
2.
א. רק בנסיבות שיש בהן ספק סכנה, ולכן רק בלילה, לפי תיאורך.
2. אם הסיור בתוך היישוב - מותר. לא נראה שספר מוסיף משקל, שבגינו מובער דלק בכמות גדולה יותר. 3 הצדק עמך. אין ללגלג על האיש, אם בד בבד נחשפים להשפעה שלילית, כפי שתיארת. זאת ועוד: איני ודע אם בימינו סרטון כזה משיג תוצאות חיוביות. ולפעמים, מושגות תוצאות הפוכות, בגלל השיטה.