דילוג לתוכן העיקרי

המחלוקות בין חכמי המשנה עפ"י הרמב"ם

שאלה

אודה מאד לכבוד אם יואיל להאיר את עיני: מה פשר המחלוקות בין חכמי המשנה והגמרא. הלוא כל התורה ניתנו כללותיה ופרטותיה מסיני? ואם אחשוב שמה מרוב הצרות בעם נשתכחו, אם כך לא זכיתי להבין את דברי הרמב"ם בהקדמתו לפ' המשנה שאומר בין היתר: החלק השלישי הדינין שהוציאו על דרכי הסברא ונפלה בה מחלוקת… מי שיחשוב שהדינין שנחלקין בהם … מדרך טעות ההלכות או השכחה… וכל זה שוא ובטל. מה ההסבר בדברים אלו?
בתודה רבה מראש

תשובה

על רמת הדקדוק של חכמי המשנה והתלמוד במסירת התורה שבעל פה ובקבלתה, אין צורך להפליג בדברים, כי על כל צעד ושעל אנו רואים בגמרא כיצד דקדקו לומר שפלוני אמר בשם פלמוני, שאמר בשם אלמוני, וכן הלאה, ומציינים שי"א ששרשרת המקבלים והמוסרים היתה שונה. וכן ציינו שפלוני אינו מספיק מדקדק במסירת השמועות שקיבל ועוד. לכן לא טעות ושכחה, גרמו לריבוי המחלוקות, אלא כפי שרבינו כתב שם, משרבו תלמידי הילל ושמאי, שלא שימשו את רבותיהם כל צרכם, ולא היו בקיאים בדרכי ההיקש, וגם הסנהדרין, לא תפקדה כהלכה, בגלל גזירות מדיניות ופוליטיות, של הכובשים, התרבו המחלוקות, שנותרו בלי הכרעה.