דילוג לתוכן העיקרי

שונות.

שאלה

שלום לרב
1. רבנו בשו"ת כתב שיש להשתדל ולהקל על הציבור בדרך כלל ולא להכביד עליהם ( "נסיעה בנהרות בשבת", פ"כז הל' ה). כיצד אפשר ליישם כלל זה לאחר שקבע בהלכות ממרים שבדין חכמים הולכים אחר המיקל ובדאורייתא אחר המחמיר? היכן נכנס שיקול הדעת?
2. האם יש למחות בחזקה בציבור שהולך עם מטריה בשבת? ומה הדין אם פותחים אותה בערב שבת?
3. בעקבות מאמרו של הרב בתחומין ח' יש לשאול: מדוע לא קיבלנו את התושב"ע בסיני בכתב בשפה ברורה כמו ספרו של רבנו 'משנה תורה' מתומצת? סביר להניח שזה היה ספר קטן שכן עוד לא היה את תקנותיהם וגזרותיהם של חז"ל, היה אפשר לשמר אותו כמו התורה שבכתב ואז היו נמנעים כל המחלוקות.
4. שמעתי שנכתב ספר בהלכות נידה דעת לפי רבנו, היכן ניתן להשיגו? בברכה ושלום יחיאל כולל הרא"ה

תשובה

1. אכן כן. אין חז"ל בתקנותיהם או בגזרותיהם מכבידים על הציבור, ולכן הם תיקנו וגזר רק למצבים של ודאי ולא למצבים של ספק. וכך בעניין ההפלגה בנהרות שכל האיסור הוא מדרבנן, וכשיש ספק מיותר. לא כן כשיש איסור תורה, ויש מצב שבו יש ספק באותו איסור תורה. י"א שהתורה היא שהורתה לנו לנהוג לחומרה, כי התורה אסרה גם למצב של ספק. וי"א (רבינו), שחכמים הם שהחמירו לנהוג בחומרה כשיש ספק תורה, ואין זה דומה לגזירה מפני איסור ספציפי של תורה, כי מדובר בכלל לגבי כל הספקות של איסורי תורה. ולכן יש מקום להחמיר, כדי לשמור על קיום התורה, שלא יזלזלו בה.
ב. זהו איסור תורה כפסקו של הנו"ב, ואשר אם למחות בחזקה הדבר תלוי במי מדובר, אם מדובר בירא ה' דעתן, שמסבירים לו והוא מבין ומקבל, יש להוכיחו, פעם ראשונה ושנייה. ואפילו בחזקה כדי לסייעו להכניע יצרו. אולם אם מדובר בבור ועם הארץ, או בעקשן, שגם אם נוכיחו בחזקה לא יועיל, ואולי רק יזיק ע"י שיוסיף ויעשה העבירה בהפגנתיות, ויחליש את האחרים, מוטב שלא למחות בחזקה.
3. יש חשיבות גדולה ביותר שהתורה ניתנה גם בכתב וגם בע"פ, הן לשם הדיוק של הפרשנות והעברת המסורת שבע"פ בדרך מדוקדקת ורק ע"י חכמי ישראל הנבונים והנאמנים. ומשנה תורה שנכתב ע"י רבינו רק לאחר שר"י הנשיא כתב המשנה (תושבע"פ) מדין עת לעשות לה'.
4. שוקדים על הוצאתו.