דילוג לתוכן העיקרי

עלינו לשבח בעשי"ת

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א
ראיתי בסידור תאג' שבעשי"ת משנים בעלינו לשבח: אומרים "ללא יועיל" במקום לא יושיע, ועוד. מהם השינויים בדיוק ומה מקורם? חזק וברוך.

תשובה

כוונתך כנראה לתכלאל ולא לתאג'. על כל פנים הגירסה ברמב"ם ובכתבי יד תימן, חוץ ממהר"י ונה (שהיה ידוע שינה נוסחאות עתיקות) היא לא יושיע כל השנה, על דרך הכתוב בישעיה, מה, כא, "ומתפלל אל אל לא יושיע". והנה לגבי השינוי בעלינו לשבח בראש השנה ועשי"ת, המהרי"ץ כתב בשם התולעת יעקב, שיש לשנות הנוסח בימים אלו. "וכן אומרים עתה ללא יועיל כי א - ל הוא לשון כח וחלק שניתן לשרים שלהם ובר"ה לא חלקים עדיין (הערת הר"ד נכד המהרי"ץ: כי שלושה ספרים נפתחים בראש השנה) אבל שאר ימות השנה חלקם נתון להם, והם א - ל לא יועיל, כי אין בידם לשנות חלק הנגזר להם עכ"ל" ובגין ציטוט זה של התולעת יעקב הרבה שינו את לשון הפסוק מישעיה'. כאמור, ציטוט זה מהתולעת יעקב מופיע גם בסידור פעמון ורימון של מהר"י ונה שהרבה לשנות את סדר התפלה הבלדי. המהרי"ץ הלך בעקבותיו וציין מנהג זה גם. בכל אופן מנהג זה אינו לפי רמב"ם, והוא נהוג בפי הרבה מתפללי נוסח הבלדי "ללא יועיל".