דילוג לתוכן העיקרי

ברכה על יין והלכות קידוש

שאלה

לק"י שלום לכבוד הרב,
1. כאשר אני מערבב בכוס של קידוש, יין יבש לא מבושל (תוצרת של כרמל מזרחי) עם יין מבושל או מיץ ענבים (בערך 50%-50%), האם אני יכול לברך עדיין בורא פרי הגפן לפי רבינו? האם הדין שונה לגבי יין ביתי? (דבר זה נעשה כדי לעדן את הטעם של היין היבש - לפי דרישת בני המשפחה).
2. כאשר אני מתארח בשבת אצל חמי והוא מקדש בשבת בבוקר על יין מבושל, האם יש פתרון כל שהוא לצאת חובת הקידוש לפי רבינו? (אני בשלב זה נמנע מלהביא יין מהבית כדי לא לפגוע בו).

תשובה

1. אם היית מערב מים עד 49% עדיין הוא יין. למעלה מזה תלוי במחלוקת, ותלוי אם נשאר טעם היין ומראה היין. אבל אם אתה מערב יין מבושל 50% לפי הרמב"ם, יין מבושל הוא לפתן. ובתערובת שני מינים, יש הולכים אחרי הכמות, ויש הולכים אחרי הטעם. ולכן אם יש טעם של היין המבושל, לא תוכל לקדש עליו. זאת ועוד, בד"כ היינות המבושלים הם גם מסוכרים, ולכן יש לפסול תערובת זו אפילו אם היין המבושל מיעוט, כדין יין עם סוכר או גורם ממתק.
2. לצערי, לא. כי בבוקר ביום שבת, אין לקדש על הפת, כמו בליל שבת, אלא עיקרו של הקידוש ברכת פרי הגפן, ולפי רבינו, יש לברך שהכל על יין מבושל, כי הוא לפתן ולא יין. עם כל זאת, אין לגרום למחלוקת, ועליך לסמוך על שיטת השו"ע, עד שיגיעו ימים שתוכל לכבד את חמיך ביין מקורי בלתי מבושל.