דילוג לתוכן העיקרי

השכל הפועל במורה נבוכים

שאלה

א. לא מובן לי מיהו בדיוק השכל הפועל שאליו מתכוון הרמב"ם. האם זהו כינוי שניתן גם לקב"ה וגם למלאכים, וההבדל ביניהם הוא כמותי? כיצד אם כן זה ייתכן שהמלאכים דומים לקב"ה? כיצד ניתן בכלל לקרוא לקב"ה "שכל"? והרי השכל הוא תכונה או כוח אנושי מובהק, שאמצעותו משיג האדם את הימצאות האל? האם מזה משתמע שלאחר שדובק האדם בקב"ה שכלו הופך לשכל הפועל והוא כביכול, "מדמה לקב"ה"?
ב. האם הגלגלים הם כוכבי הלכת לפי מה שנראה לרמב"ם לפי האסטרונומיה בזמנו? האם הוא ייחס להם בטעות תכונות אלוהיות?

תשובה

הרמב"ם במורה הנבוכים פ"ב (ח"ב) מנסה להתמודד עם שאלה זו. ואכן אומר הרמב"ם, שישנו קושי בשפת אנוש לבטא את פעלו של הבורא, ולכן נקטו חכמינו בכינוי "שפע" ואף דימו זאת למעיין מים שהוא שומע מכל עבר. ובפנ"א ח"ג סובר הרמב"ם מעגל: "כבר ביארנו לך כי השכל הזה אשר שפע עלינו מאתו יתעלה הוא המגע אשר בינינו לבינו, והבחירה בידך, אם תרצה לחזק את המגע הזה ולעבותו עשה ואף תרצה להחלישו ולדקקו לאט לאט עד שתפסקהו עשה" דהיינו, זה תלוי בהתעסקות מחשבותיו של האדם. האם הוא מתאמץ יותר ויותר להעסיק מחשבותיו בידיעת השם או מרוקן מחשבותיו ממנו לטובת יצרו.