תפילין במנחה של תענית ציבור
לאחדש"ט ברצוני לשאול את הרב על מנהג יהודי תימן לחלוץ את התפילין שהונחו בתפילת המנחה של תענית ציבור - רק בתפילת ערבית כשמגיעים לפסוק: "למען ירבו ימיכם וגו"'. זכורני שפעם שמעתי את הרב מנחה את הציבור בעניין זה ומציין כי זוהי סגולה לאריכות ימים. הרב יצחק רצהבי מציין בספרו כי הטעם הוא משום שיש עניין לומר את פסוקי "וקשרתם לאות על ידך וכו"' שבק"ש כשאנו עטורים בתפילין (למרות שלילה אינו זמן תפילין). שאלתי היא:
א. מהו המקור למנהג זה?
ב. כבן העדה התימנית הנוהג להלכה לפי הרמב"ם לא חונכתי לנהוג מנהגים שיש בהם משום סגולה למשהו, שכן גישתו של הרמב"ם היא יותר שכלתנית. מה דעתו של הרב בעניין? האם עלי להתנהל בדרך אחרת ?
א. לא אמרתי מעולם שהנחת תפילין במנחה של התענית, עד למען ירבו ימיכם, היא סגולה לאריכות ימים. אלא יש בהנחה זו עד לפסוק זה הצהרה, שבזכות תפלין אנו נאריך ימים על הארץ הטובה. ומנהג זה הוא כבר מתקופת הגאונים, ויש בו תוספת יראת שמים ליום תענית, כיאה למתענה שצריך להתעלות בקודש. ויש בו ברכה, מקום שחסרו לנו הרבה ברכות בגלל התענית. ואשרי השומר מנהג זה.
2. לאור הנ"ל שאלתך השנייה התייתרה.