דילוג לתוכן העיקרי

ניקיון פסח

שאלה

בס"ד כבוד הרב,
שלום וברכה,
מספר שאלות לגבי ניקיון הבית לפסח: 1: האם חייב לנקות מחסן שלא מתכוונים לפתוח אותו בפסח. 2:מה החיוב לנקות את ארון הבגדים. 3:כיצד יש לנקות תנור ומיקרוגל? 4:האם מותר להשאיר בבית (במקום סגור) חמץ גמור כגון פסטות וכו' ולסמוך על מכרת החמץ? 5:האם ניתן לא לנקות את הבית כלל, להשאירו סגור (להתארח כל החג) מתנצלת על ריבוי השאלות...תודה רבה! בשורות טובות.

תשובה

1. כל מקום שמכניסים בו חמץ במשך השנה, יש לבדקו. ולכן מחסן כלים או כל מחסן שאין מכניסים בו חמץ במשך השנה, אין חובה לנקותו ולא לבדקו לפסח.
2. ארון בגדים - ארון של חליפות ומעילים טעון ניקיון ובדיקה כי דרך בני אדם להניח מוצרי חמץ בכיסים. ארון של לבנים מקופלים אינו טעון ניקיון ובדיקה. אולם בית שיש בו ילדים קטנים (בנים ובנות, נכדים ונכדות), שמתרוצצים בבית ופותחים את דלתות הארון, לצורך משחקיהם, יש לבדוק התאים הנמוכים, שידי הקטנים מגיעות אליהם, ופעמים בידיהם מוצרי חמץ. אבל התאים העיליים אינם צריכים ניקיון ובדיקה לפסח.
3. תנור ומיקרוגל שמשתמשים בו במכשיר השחמה, יש לנקותם היטב, וכל חלק שניתן לפרק ולנקות, יש לעשות כן, וכל שכן אם יכול להכשירו. ולאחר שהשבית אותם עשרים וארבע שעות, יפעיל את התנור או מכשיר ההשחמה במיקרוגל בטמפרטורה הכי גבוהה, כשעה ודי בכך. אולם מיקרוגל בלי מכשיר השחמה, לאחר שפירקו וניקה אותו היטב, והכשיר כל חלק שיכול להכשירו, יניח קערית עם מים וקצת אבקת כביסה, וירתיח עוד ועוד, עד שהמים יתאדו והזכוכית של הדלת התהי חמה מחמת האדים, לצורך הכשרו.
4. לא. יש לאוכלם עד פסח, כי הם חמץ גמור, והשאר יש לבער.
5. יש לבער מתוך הבית כל חמץ שבעין, ואח"כ לסגרו לכל החג. אף שיש לו תערובות חמץ, ועליו לעשות ביטול חמץ.