דילוג לתוכן העיקרי

החשש למלח סדומית

שאלה

לכבוד מארי רצון ערוסי הלוי שליט"א, הלכות ברכות פרק ו הלכה ד: כל את המלח, צריך נטילת ידיים באחרונה -- שמא יש בו מלח סדומית או מלח שטבעו כטבע מלח סדומית, ויעביר ידיו על עיניו וייסמה; מפני זה חייבין ליטול ידיים בסוף כל סעודה, מפני המלח. ובמחנה, פטורין מנטילת ידיים בתחילה, מפני שהן טרודין במלחמה; וחייבין באחרונה, מפני הסכנה. (http://www.mechon-mamre.org/i/2506.htm) לפי עניות דעתי בהלכה הזאת פוסק רבינו שעצם העובדה שמישהו בא במגע עם מאכל מלוח - בלי להתייחס לכמות המלח המעורב בו - מחייבת אותו ליטול ידיו בתום אכילתו. האם כך יש להבין את התייחסות חז"ל לאפשרות שבאנו במגע עם מלח סדומית? בברכת התורה, אליעזר

תשובה

א. לא. כי יש שני דינים:
א. החובה ליטול לכל מי שנגע בידו במלח סדומית, או במלח שדומה למלח סדומית בטבעו.
ב. החובה ליטול אחרי אכילת פת, משום שנהגו להשתמש במלח סדומית בפסח. אבל אין כח בידינו לחייב כל אוכל תבשיל מלוח, שמאז השתמש במלח סדומית, כי במה שגזרו גזרו. כי דין זה להבדיל מן הדין הראשון, הוא רק מפני החשש הדין הראשון בנוגע בודאי במלח סדומית, או במלח שטבעו דומה למלח סדומית.