דילוג לתוכן העיקרי

שוני בין נוסח בתפילה לבין הכתוב בתלמוד.

שאלה

כבוד הרב.
1. כיצד ניתן להסביר את השוני בין הכתוב בסידור ב"מעשה הקטרת":."......... ונוטל מהם מלוא חפניו ביום הכיפורים ומחזירן למכתשת בערב יום הכיפורים....", שהרי לא ניתן להחזירן לאחור. מצד שני, מתוך הכתוב במסכת כריתות עמ' ו' דף ב' ניתן להבין שמי שה עתיק בעבר הרחוק מתוך התלמוד לסידור, אולי טעה ומין הדין לתקן?
2. מי בימינו "רשאי" לשנות מלים או משפטים בסידור כגון "מוריד הטל". שהרי בימינו ידוע שטל אינו יורד משמים אלא נוצר ע", ג משטחים כאלה ואחרים.
בתודה וברכה. פלטי.

תשובה

1. הנוסח בסידור תואם לנוסח פיטום הקטורת בסידור רבינו עמרם גאון וכנראה שהיתה לפניו נוסחה אחרת בתלמוד מס' כריתות.
2. נוסח התפילה (=תפילת שמונה עשרה) נקבע ע"י אנשי כנסת הגדולה, ואין לשנותו. הנוסח לא נקבע על בסיס המציאות המדעית, אלא על בסיס התודעה העממית, כי כמו שדיברה תורה בלשון בני אדם, כך דיברו חז"ל בלשון בני אדם, ולפי תודעתם. שהרי התפילה אמורה להיות שיח המתפלל עם אלוקיו, לפי צחות לשונו.