דילוג לתוכן העיקרי

אופה לחם

שאלה

שלום לכבוד הרב,
ברשותי אופה לחם של חברת
רציתי לשאול מספר שאלות.
1. על מנת להשתמש באופה הלחם, החברה סיפקה כוס וכף מדידה. בכדי לאפות לחם אני מכניסה 3 כוסות מדידה. כל ערך הכוסות ביחד אינו עובר את הקילו, ותמיד נשארות עוד כמעט 2 וחצי כוסות קמח. (מחבילה של קילו אחד) האם במצב כזה אני צריכה להפריש הפרשת חלה?
2. שמעתי שעל מנת להפוך בצק של לחם או פיצה למזונות, ניתן להוסיף חלב או סוכר.
רציתי לדעת באיזה יחס לקמח אני צריכה להוסיף את ה -
א. חלב
ב. סוכר, על מנת להפוך את הבצק למזונות.
3. ישנם באופה לחם מתכונים חלביים, אשר ניתן להוסיף חלב או קוטג'', גבינות וכו'. ברצוני לדעת האם בזה שאני מכניסה דבר חלבי לאופה הלחם אני הופכת אותו לחלבי? והאם מותר לי להשתמש בו ולאפות אח"כ לחם פרווה ולאכול אותו בארוחה בשרית?תודה רבה!

תשובה

1. אם כמות הקמח שנילוש לצורך המאפה הוא
1.666 ק"ג עליך להפריש חלה בברכה. ואם
1.200 ק"ג תפריש חלה בלי ברכה. ואם פחות משיעור זה, אינך חייבת להפריש חלה.
2. לפי שיטת הרמב"ם, גם עיסה שנילושה עם סוכר, או חלב, ונאפתה, ברכתה המוציא, כי לפי שיטתו פת הבאה בכיסנין, שברכתה מזונות, היא פת הבאה בכיסין, שבתוך כיס הבצק יש מילוי כמו בורקס. ואילו לפי השו"ע, או"ח, קסח, ז, אם עירב בעיסה דבש או שמן או חלב, או מיני תבלין ואפאה, ברכתה מזונות, ובתנאי שיהיה טעם תערובת המי פירות או התבלין ניכר בעיסה, למרות שהרוב מים, מ"ב, שם, ס"ק כט. אך זו דעת המחבר. ואילו דעת הרמ"א, שם, שעיסה שעירבו בה תבלין או שמן או דבש או חלב, נחשבת לפת גמור, ורק אם יש בעיסה הרבה תבלין, או דבש כמיני מתיקה, שכמעט הדבש והתבלין, אז ברכתה מזונו. וקשה על שיטת השו"ע, שהרי מצה עשירה נפסלה מלהיות מצת מצווה בליל הסדר, רק בגלל שאינה לחם עוני. כי מאחר והיא פת ויש עליה צורת פת, ברכתה המוציא, גם אם נילושה במי פירות. ואפילו רק במי פירות וטעמם ניכר. אבל אם אין לה צורת פת, כמו עוגה, ברכתה מזונות, כמו עוגת טורט, וכמו כובאנה, שברכתה מזונות, רק בגלל שאין לה צורת פת.