דילוג לתוכן העיקרי

הובלת סחורה בשבת

שאלה

לכבוד מארי רצון ערוסי הלוי שליט"א, החברה שאני מועסק בה מייבאת מוצרים מחו"ל ומתברר שכאשר החברה מבקשת מהמשלח בארץ להורות לסוכנו בחו"ל להטיס סחורה ארצה מה שנעשה הוא בפועל:
1) הסוכן אוסף את הסחורה והוא מוביל אותה במשאית ביום שישי לנמל התעופה בליל שבת, תמיד הטסות סחורה מתבצעות בסוף שבוע "שבת".
2) במהלך יום השבת טס המטוס לארץ. ובפועל המטוס, בהרבה מקרים, אף נוחת בארץ ביום שבת. אני מקבל הנחייה מהמעביד שלי, בן - אדם דתי, להורות למשלח שהחברה מעוניינת בהטסה משלוח מסויים; האם אני עובר על איסור בציותי לפקודה הזאת? בברכת התורה, אליעזר

תשובה

אני לא לגמרי מבין כיצד ההזמנות נעשות וכיצד הן מתבצעות וע"י מי. אני מניח שאתה, לפי הוראת מעבידך בחברה שבה אתה עובד, מזמין מוצרי יבוא מחו"ל, מסוכן. אותו סוכן מוביל את הסחורה שהזמנת במשאית ביום שישי לנמל התעופה בליל שבת, והטיסה מתבצעת בשבת, ובהרבה מקרים המטוס נוחת בשבת. ובכן, אם הסוכן גוי, ואם הוא קבלן, אין עליך איסור, כי הוא פועל על דעת עצמו, ולא הורית לו לפעול בשבת. ואם הסוכן יהודי, והוא מחלל את השבת למענכם, הרי עברתם על איסור מסייע בידי עוברי עבירה. ואם הוא יהודי, ואינו מחלל שבת, וחברת התעופה היא של גויים, והוא הזמין טיסה שפועלת בשבת, יש בזה איסור, במיוחד שבארץ יהודים הם שמטפלים במטוס הנוחת בשבת, אבל חלקכם באיסור הוא קטן, ומן הראוי שתתנו שלא יעשה כן. ועם עשה כן, אין עליכם איסור.