דילוג לתוכן העיקרי

דין תורה

שאלה

בס"ד לרב שלום זה מעט ארוך, מקרה קשה, להלן הפירוט. בגין ליקוי בניה בבתי החדש שקניתי, פניתי טלפונית למשרד עו"ד דתי לקבלת יעוץ. לטלפון ענה עו"ד מספר 1 המציג עצמו כחרדי שטען כי אינו מטפל ויעביר הודעה למספר 2 שותפו שהינו חילוני. תוך כדי שיחה טלפונית זו טענתי כי אם אהיה מרוצה באמתחתי תביעה נוספת בגין נזקי גוף, לאחר כמה דקות השיחה הסתיימה וכך לא נפגשתי וראיתיו מעולם עד לבית המשפט. למחרת התקשר מספר 2 ונקבעה פגישה חינם כמתחייב לעיון בחומר. בפגישה הושאר החומר לעיון נוסף על תנאי של ביצוע העבודה על בסיס שני סעיפים בלבד והם ייצוג התביעה בבית המשפט והתמורה רק באחוזים בהצהירי כי אין באפשרותי לשלם. במידה ולא מתאים אני מסרב לכל פעולה בחומר. במעמד זה לא ניתן ייפוי כוח וכן לא נחתם הסכם שכר כמקובל, בטענה שהדף טרם הוכן מצידו. באיחור רב לאחר כשלושה חודשים נקראתי לפגישה נוספת לחתום על הסכם שכר. ההסכם לא בוצע כי הוא סירב לבצע עבודה עד אשר אני אחתום על עוד כ 20 סעיפים נוספים אשר לא דובר עליהם כלל. נפרדנו החומר הוחזר אלי במלואו והתביעה הועברה למשרד אחר. כחודשיים לאחר מכן הגישו נגדי תביעה משולשת על סמך החוט המשולש ... בבית דין אזרחי מבלי לפנות בתחילה לבית דין תורני לדין תורה על עצם היותי יהודי דתי. מספר 1 העו"ד החרדי על 2 שעות יעוץ במשרד 900 ש', כאשר לא ראיתי אותו מעולם. מספר 2 החילוני על עיון כתב תביעה שלא ביקשתי אלא ייצוג, בסכום מפוצץ וחסר היגיון בסך 12500 ש' פי 1000 אחוז מהסכום ששולם למהנדסים שבדקו את הדירה, והציגו חומר עדות למשפט. וכן תביעת תשלום הוצאות גביה בגין אי תשלום לשמאי החרדי אשר ביצע בדיקה בדירתי. במהלך המשפט על מנת לחזק את דבריהם הביא לבית המשפט כעד לא אחר מאשר את חמיו שהוא גם עו"ד במקצועו להעיד נגדי. ברצוני לציין כי לשמאי אשר ביצע עבודה התחייבתי לשלם עם הצגת החשבון בעת הביקור בדירתי אלא הוא לא הציג מעולם חיוב, והגיש מיד תביעה אפילו לא מכתב התראה, ולא ברור מדוע מיד הגיש תביעה כשברצוני לשלם לו ללא כל התנגדות. במהלך המשפט עו"ד מספר 1 הוסיף לגרסתו בתצהיר לבית המשפט כי פגש אותי במשרדו ושוחח עימי כאשר מספר 2 מחזק את גרסתו כי ראה אותנו יחד, מבחינתי יעידו שמיים וארץ ואני מוכן כיהודי דתי להישבע בכל ההחמרות שבדת משה וישראל כי לא ראיתי אותו מעולם, עד לבית המשפט. ביקשתי ששנינו נבדק במכונת אמת הוא וחברו ניצלו את החוק וסירבו בכל תוקף ולא נבדקו מעולם, כאשר לחצתי במתן העדות לבצע בדיקה משותפת, נשארו בסירובם והסכימו שאני בלבד אבדק הסכמתי ביודעי את האמת ונבדקתי על שאלה אחת בעניין הפגישה, אלא שכאן כנראה בגין מצב זליגה וכעס על העו"ד למורת רוחי החליט המפעיל כי דברתי שקר. לשופט אשר גם הוא אדם דתי נעשו חיים קלים לא ירד לעומק לאיזה ונדליזם נפלתי נענה לכל הלשון הרע שהוציאו עלי והשליכו את זה על כל התביעה, וכך חייב אותי השופט בכל התביעה ללא שום קשר בתביעה 2 ו 3 על פי המכונה השקרית ביודעו בוודאות כי אינה אמינה בכל הסכום עם קנס אשר בכללותו היגיע ל 21000 ש' כאשר לא קיבלתי כלום בעדו. כך נעשקתי קשות על ידי שלושה עורכי דין שמאי ושופט כאשר בסך הכל
רציתי ייצוג למשפט ליקוי בנייה. עכשיו את הכסף שאין לי לצורך התיקונים של ליקויי בניה האמיתיים בבתי, אוכלים הם. שאלות:
1. האם באפשרותי לזמן את עו"ד מספר 1 למשפט דתי, ובפרט לחייבו להישבע על תצהירו כי הינו דובר אמת.
2. מהן הדברים אשר אוכל לחייב את מספר 1 בגין מעשהו זה?
3. מהם הדברים אשר אוכל לחייב את השמאי בגין מעשהו זה?
4. מה קורה באם יסרבו לבוא לדיון?
5. האם אני חייב בתשלום כל שהוא למספר 2?
6. האם עדות חמיו מתקבלת בדין תורה?
7. האם ניתן לתבוע את עו"ד 1 כשותפו של עו"ד מספר 2 אשר הטעה אותי והציגו את משרדם כמהנדס בניין והוא מהנדס חשמל כאשר על תנאי זה בכלל פניתי אליהם?
8. מה קורה כאשר הסכום אשר הנתבע חסר כל היגיון מסחרי ומעשי?
9. מהן האפשרויות שלי לזמן ל " דין תורה " בבית דין תורני את השופט הדתי על העוול הגדול שגרם לי מהפסיקה במשפט.

תשובה

גם מתוך קריאת דבריך המפורטים לא יכולתי להבין במדויק את מסכת האירועים המשונים הללו, לכן אתייחס לשאלותיך שניתן להתייחס אליהן, למרות האמור בדבריי:
1. אתה יכול לתבוע את עו"ד מס' 1 לדין תורה, כי אתה נתבעת בערכאות, ולא תבעת בערכאות. אבל ספק אם תוכל להשביעו, כי הכל תלוי בעובדות שיתבררו בביה"ד, וגם לא כל בי"ד נוהג להשביע.
2. אם אתה צודק בדבריך לכל מה שקשור לעו"ד מס' 1, ואם יסרב לבוא לבי"ד לדין תורה, ואם ביה"ד לא יוציא כתב סירוב בגלל שהעניין כבר נידון בערכאות, לא תהיה לך ברירה אלא לומר לו שתמסור דינך לשמים.
3. לגבי השמאי, מבחינה עקרונית אסור לאדם לתבוע את חברו לדין, על חוב שהוא חייב לו, בטרם תבע אותו ישירות מן החייב. כי אין מטריחין את ביה"ד וגם לא את בעל הדין, אולם אם יבין כך התכוונת לשלם לו, את המגיע לו, הרי שלם לו ותוכל לעכב בידך את דמי הוצאות משפט, שהם יחסיים אליו, אם ביהמ "ש חייב אותך בהוצאות משפט. שהרי הוצאות אלו אין להן הצדקה, לפי דבריך, אבל כל זה הוא רק מבחינה תיאורטית, ובהנחה שאתה צודק בדבריך. למעשה, לא תוכל לעכב ולקזז כלום, כי ביהמ"ש כבר חיבי אותך. ואם לא תשלם כל הסכום, יופעלו נגדך הליכי הוצל"פ, "ותצא בשן ועין".
4. ייתכן שביה"ד ייתן פס"ד שהם לא צייתי דינא, ופס"ד כזה אם יינתן, כיוון שהוא כרוך בנידוי, אפשר שהוא יהיה אפקטיבי כלפי העו"ד החרדי, אך אין לו שום השפעה על העו"ד החילוני.
5. שאלה זו אינה מעשית, כי לדבריך, ביהמ"ש חייב אותך לשלם, ואם לא תשלם, יינקטו נגדך הליכי הוצל"פ שיוציאו אותך ניזק כפי כמה.
6. חמיו של אדם הוא פסול לעדות לפי דין תורה, אבל בביהמ"ש, כולם כשורים לעדות, אפילו בעל הדין עצמו כשר לעדות.