דילוג לתוכן העיקרי

מנהגי תימן - ע"פ הרמב"ם

שאלה

בס"ד שלום לכבוד הרב,
בחודשים האחרונים בן דודי וחברו החליטו לקבל על עצמם את מנהגי הרמב"ם וזאת לאחר עיון בכתובים ואם אינם מבינים דבר מסויים מקבלים את דעתו של המרא דאתרא. (אשכנזי) ובכן שאלתי היא: א) האם בכלל אפשר כיום להחליט ישירות מדברי הרמב"ם, הרי רבי יוסף קרו זצ"ל אשר בא בדור אחרי הרמב"ם קבע הלכה ע"פ רוב בין הרמב"ם הראש והרי"ף (אם זכורני נכון) ועל פי הנ"ל נקבעת ההלכה כיום, אז האם אנו יכולים לבוא מול רבי יוסף קרו זצ"ל ולהחליט הלכה ע"פ הרמב"ם בשאלות שרבי יוסף קרו הכריע לראש או ריף?
ב) ישנו סידור תכלאל אשר לא נמכר בחנויות ותוכן תפילה מסודר ע"פ הדורות של התלמוד הבבלי הגאונים וכ"ו, שם יש סדר של יוצר אור ליחיד ויוצר אור לרבים, לא מצויין שם אלוקי נצור וכן לא מצויין תפילת עלינו לשבח וכן עוד הרבה שינויים אשר סודרו בדורות אחרים ששם יש שנויים מהסידור תכלאל. שאלתי האם מותר להתפלל מסידור זה ולקצר לדוגמא מיוצר ליחיד ע"פ שיקול דעתי (הכוונה לעדיפות של האיכות מהכמות)?
ג) אם בני משפחתי שאמים אך הם יותר מתפללים בבלאדי - האם מותר לי להחליט באיזה נוסח אתפלל או שאני חייב לדבוק במורשת של הסבא? (שאמי) - אני אישית מעדיף את הנוסח הבלאדי.
תודה מכל הלב, מלאכי קוטאי.

תשובה

א. אף שמרן ר"י קארו קבע שהתרעותיו הן על פי רוב מבין שלושת גדולי הפוסקים, הבסיס היותר מדויק להכרעותיו הוא המנהג, כי רוב בית ישראל נהגו כשלושת אבותם גדולי הפוסקים, בגלל שכל אחד מהם היה מעין מרא דאתרא של קהילות רבות ישראל, ספרד (רי"ף והרמב"ם) ואשכנז (הרא"ש). כי ההכרעה על פי רוב שבה השתמש מרן ר"י קארו, רבים הסתייגו ממנה, מדוע דווקא אלו וכן הרי אין גדולים אלו בחיים, ואינם נושאים ונותנים בינם לבין עצמם. ולכן, אם יווצר מצב שירבו ללמוד במשנה תורה להרמב"ם, כגון לכשתתחדש הסנהדרין ויבנה המקדש במהרב בימינו, הרי הספר הכי נלמד יהיה משנה תורה להרמב"ם שבו הלכות סנהדרין, ודיני טהרה וקרבנות מוסדרות בו, בטוב טעם ודעת, דבר דבור על אופניו. ובמצב דברים כזה אל נתפלא אם מורי ההוראה יפסקו לפי הרמב"ם, וכך יתפשט המנהג היפך השו"ע, כמו שהתפשט המנהג כש"ע היפך הרמב"ם בעבר. זהו תסריט אפשרי.
ב. רק מורה הוראה יכול להכריע מתוך התכלאל מה לנהוג למעשה בימינו, כי דברים שבמנהגים שכבר התפשטו, טעונים שיקול דעת מירבי.
ג. הכל תלוי במסגרת הרוחנית שבה אתה נמצא, כי הכלל הוא לעבוד את ה' ברמה המעולה ביותר, ולכן יש לתת עדיפות למסגרת רוחנית טובה, יותר ממורשת אבות במסגרת רוחנית פחות טובה.