חילול ה'
רבינו פסק בהלכות שבת: "אין מצוות עשה שאין בה כרת דוחה את השבת" וכן פסק שאין מיילדים את הגויה ובוודאי שלא מחללים את השבת עליה אם - כן הלא אסור לבן - אדם המשתתף בקורס חובשים להתחייב לטפל בבן - אדם כל שהוא מבלי להתייחס להיותו מבני ישראל או מאומות העולם? כי למרות שיש אומרים שגישה זאת של אותו היהודי עלולה לגרום לחילול ה', הרי חילול ה' איננה מצווה עשה שיש בה כרת ולכן אינה דוחה שבת, או שמא אני טועה? בברכת התורה, אליעזר
ההיתר להציל גוי בשבת אינו מבוסס על חילול ה' במובן הצר של מושג זה, אלא גם על החשש, שבעידן תקשורתי עולמי כמו בימינו, דבר זה יכול להגביר את שנאת הגויים כלפינו, ולעודד אנטישמים ושונאי ישראל, כך שהשיקול הוא למנוע סכנת מוות ליהודים בכל מקום. ומעניין לעניין שלא באותו עניין. יכול אתה למלא מקום חברך בשמירה בליל שבת, ולקבל שכר עבור עבודה זו, כי עבודה זו היא עבודת היתר. משום שהשומר יושב בעמדה ופוקח עין ובודק את הנכנסים ליישוב. ומצאנו בהלכה שהיו שומרים על פירותיהם אפילו בשבת ואפילו ביום כיפור. העובדה שהשומר נושא נשק, אין בה כדי להפוך עבודה זו לעבודת איסור, הואיל ודחויה שבת אצל פקו"נ. ולפי מצבכם ביישוב שלכם, מותר אפילו לכל תושב להחזיק נשק ברשות, בגלל הסכנות שהולכות וגדלות. ודין השומר אצלכם כדין אח ואחות בבי"ח, וכן רופא וכיו"ב, שמותר להם לקבל שכר, אולם הם מקבלים שר חודשי, ומותר. כי שכר השבת מובלע במשכורת החודשית, ואילו אתה מקבל רק עבור השמירה בליל שבת ולכן אם השמירה שלך מתחילה קצת לפני ליל שבת מותר לך לקבל שכר שבת כי הוא נבלע עם שכר חול. ואם השמירה מתחילה בשבת, כגון העברת מצרכים מן החנות, ותקבל עבור זה שכר סמלי, ושכר השבת יצורף עם אותו שכר. ומותר. ואל יהא עניין זה נראה בעיניך כתחבולות, כי שכר השבת על עבודה מותר, הוא רק היכר לכבוד השבת, וע"י ההבלעה זוכים שיש לייחוד לשבת, ויש לזכור, שגם להתפרנס היא מצווה חשובה מאוד. וה' יקיים בך מקרא הכתוב: "פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון".