דילוג לתוכן העיקרי

מקרר בשבת

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה.
ברשותנו מקרר בעל המנגנון הפשוט שכשפותחים את דלת המקרר האור בתוכו נדלק. יש ברשותנו כמין מנגנון שבת שהוא מעין פקק ששמים על המתגים המדליקים את האור במקרר ,(באמצעות הדלתות של המקרר - כשהדלתות סגורות הן לוחצות על המתג וכך כבה האור - וכך פעולת הפקק שנועדה לאפשר את פתיחת המקרר בשבת מבלי להדליק את האור ביחס ישיר) אולם, בשבת האחרונה שכחנו לשים את הפקקים הנ"ל, ונאמר לנו כי נוכל לפתוח את המקרר בשבת על ידי פתיחת הדלת בשינוי ולזהר שלא לסגרה (כי היא תלחץ על הדלת וכך יכבה האור).
א. האם נהגנו כהלכה? (כמובן, שהיינו לחוצים ובדוחק כי כל אוכל שבת היה במקרר) ומדוע?
ב. ידוע היה לנו כי ישנו גוי בסביבה - אולי אם כבר נאמר לנו לפתוח בשינוי, היה עדיף על ידי הגוי? ואם כן או לא מדוע?
ג. מו"ר, חשוב לי לדעת את מקורות פסק ההלכה לנידון דידן.

תשובה

א. אם האוכל במקרר, ואין אוכל אחר, רשאים לפתוח המקרר ע"י שניים, לא ע"י אחד, גם יעשה בשינוי.
ב. קיימת אפשרות נוספת בבית שיש בו גוי או גויה, לומר לגוי שהאוכל שלו במקרר וע"י שהגוי פותח את המקרר לעצמו, נוכל אנחנו להוציא את האוכל שלנו משם. בכל מקרה קיים איסור לחזור ולסגור דלת המקרר מחשש כיבוי, אלא יניח מגבת על דלת המקרר ויסגור הדלת של המקרר סגירה שאינה הרמטית, כי בסגירה הרמטית הוא יכבה את החשמל שבנורות. וברור, שאם פתחו המקרר ומחשש שמא ייסגר יוציאו כל האוכל שיצטרכו לאותה שבת, ויסתייעו במקררים של שכנים, שאין בהם חשש לחילול שבת.