דילוג לתוכן העיקרי

אכילת מאכלים

שאלה

השאלה קצת מורכבת ואולי מבולבלת אנו אוכלים רק למהדרין. מה הדין במידה והולכים לאירוע מעורב ורוצים לאכול דברים שהם בהשגחת מהודרת על סמך המשגיח ובמידה ובמטבח טעו והתערבב אוכל כזה באחר ושמו דבר מאכל בהשגחה רגילה, ידוע לי שרבנות זה לא טרף אבל מה שמציק לי הוא שאנו אמורים לדקדק ולא לקחת סיכון או שאפשר להסתמך על כמו שכתוב בגמרא "עד אחד נאמן באיסורים" הענין שנאריך ימים בטוב ונגיע לדין שמים ובמידה והייתה עבירה בדבר מעבר להליכה לאירוע מעורב האם נמצא אשמים בגלל שלקחנו סיכון שאכלנו במקום כזה יש לי ויכוח בנושא ואשמח מאד על תשובה ברורה שאלה נוספת האם אפשר לאכול אצל אחרים הכוונה למשפחה קרובה שלא מטבילים את הכלים או שצריך להחמיר ואם כן מה עם כבוד גודל הבריות שנפגעים מהסירוב ואם כן מדוע צריך לאכול אצלם גם אם הם לא הכי מדקדקים בהכשרים (מדובר במשפחה מסורתית) למרות שהם משתדלים למעננו מאד אבל אני תמיד חוששת שאולי לא הכי הקפידו כי לפעמים "תפשתי" אותם על כך והבנתי שאנו לא אמורים לפגוע באדם שמזמין אותנו ולדקדק בהכשרים כאמור מדובר במשפחה קרובה ומדובר פה בכיבוד הורים.
תודה

תשובה

כלל גדול יהי נקוט בידינו בנסיבות כאלה, בהן אנו רוצים מצד אחד באורחים, לאכול מזון כשר למהדרין, ומאידך לא לפגוע בכבוד מארחינו, שנהיה חכם הרואה את הנולד. ראשית יש מארחים שלא נפגעים אם האורח מבקש רק כשר למהדרין, והם דואגים לכך, אפילו ברמה של מנות מיוחדות. שנית, במקרים בהם אנו יודעים שהמארחים לא מסוגלים להבטיח לנו אוכל כשר למהדרין, הרי אם יש להם התנגדות לכך, עלינו להתארח אצלם במצבים שבהם לא סועדים, ואם אנו מתארחים אצלם במצבים שבהם סועדים, כמו בשבתות ובחגים, טוב שאחת מנשותינו תנהג כאשת חיל, ותסייע למארחת בהכנות ובהגשה, ואורחת זו תניח את האוכל שלה ושל בני ביתה במקומות מסוימים, והיא תיקח מאותם מקוות ותתן לבי ביתה, אבל שתנהג בעדינות ובלי הפגנתיות.