דילוג לתוכן העיקרי

הל' שבת ושאלה אישית

שאלה

שלום וברכה:
1. האם מותר להסיר הלכלוך הקשה מן הכלים במשך שבת, כדי שיהיה יותר קל לנקותם במוצ"ש?
2. האם מותר להניח קליפות ושאר מיני פסולת בכלים חד פעמיים שלאחר כן נזרקים וכן לגבי השלכת פסולת בשקית זבל חדשה. ביטול כלי מהיכנו?
3. האם אפשר לשבת בסיום תפילת עמידה בערבית קודם קדיש תתקבל?
4. באלו קטעים מן התפילה אין להפסיק כדי לענות אמן דקדיש ושאר עניות שבתפילה?
5. בבית כנסת שאני מתפלל יש נורמות מאד נוקשות לגבי עליית חזנים לתפילה עד כדי כך שרק 3 אנשים בלבד! עולים להתפלל. המעזם היה נוהג להזמינני להיות חזן אך מזה כשנה ויותר כבר אינו מעלה אותי, הדבר מטריד אותי קמעא - אך לא מתוך יהירות, וזה מטריד אותי וגורם לי הרגשת אי נוחות בתפילה ומועקה, האם עליי לשאול אותו למה אינו מזמינני או שמא להבליג כדי לא להעמיד אותו במצב לא נעים ולקבל את העובדה שאם אינו מזמין אותי כנראה שאיני ראוי לכך ?

תשובה

1. מן הסירים לא, מן הצלחות ומן הכוסות מותר. ואפילו לשטפם לחלוטין.
2. אם הקליפות ראויות למאכל בהמה - מותר, ואם אין בקליפות משהו שראוי למאכל בהמה, שישאיר קצת אוכל בהן, ואז מותר.
3. יושבים לאחר שאומרים ויכולו, וברכה מעין שבע, לפני קדיש. יש נוהגים לעמוד עד אמן יהא שמיה רבא.
4. ליפ רבינו העוסק במצווה פטור מן המצווה, ואין להעדיף מצווה אחת על פני חברתה, שאין מעבירין על המצוות, ולכן כל חלק בתפילה, שאומרים אותו מן הדין, אין להפסיק בו כדי לענות אמן בקדיש ושאר עניות שבתפילה, כך בשמונה עשרה וכן בק"ש וברכותיה, ואפילו זמירות.
5. איני יודע למה כוונתך, אם חזן לתפילה לש"ץ היה הדבר תמוה, שהרי לפי מנהג אבותינו, כל אחד מוזמן להיות ש"ץ בתורו. אלא א"כ חלילה מדובר בעבריין או מחלל שבת בפרהסיא, ואם הכוונה לחזן שמוציא ס"ת הרי דבר זה מסור ליחידים שראויים לכך. על כל פנים, אפשר שמישהו אחר ישאל אותו בעדינות, מדוע אינו מזמין אותך.