דילוג לתוכן העיקרי

ייחס נכון לסוגי אנשים

שאלה

לאחרונה נתקלתי בטענה שלדעת רמב"ם חלק ניכר מעם ישראל לא ראוי לייחס והשקעת זמן מפני רמתם שכלי - מידתי. לטענה זו קיומם מאין תפאורה, רקע עבור יחידי סגולה. אני ניגש דרך קיצוניות: “אל תען כסיל כאולתי, פן תשוה לו גם אתה.”- אין כתוב "אל תען כלל”, אלא "כאולתו", זאת אומרת, יש ייחס שהוא ראוי לו, להבנתי המשמעות הוא: “כסיל שואל לא לעניין ואתה תענה לעניין.” או אף יותר קיצוני: “דע מה תשיב לאפיקורוס."- אפילו לזה יש סוג לתשובה הוא ראוי לה. מכאן, וואדי, עניין הוא של מינון וצורה ולא של העדר ייחס והשקע. הייתי רצה לקבל מרב ציוני גדר למינון וצורה של ייחס נכונים לדעת רמב"ם לסוגי אנשים כמו "טיפש", “ליצן", “מקטרג", “מסכסך".
תודה.

תשובה

א. אין זה נכון שלפי הרמב"ם חלק ניכר מעם ישראל לא ראוי, חלילה, ליחס והשקעת זמן מפני רמתם השכלית. אלא הדרגה הגבוהה היא שלמות מידותית ושלמות שכלית, ולפי דרגה זו של שלמות, כן דרגת אותו אדם. אולם גם מי שאין לו שלמות כזו, או היא בדרגה נמוכה, כל שהוא נוהג בתמימות, עלינו לסייע לו לעלות מעלה, אלא שעלינו לדעת כיצד לגרום לו התעלות, הואיל ואין לו די אמצעים שכליים. כמוש התינוק הוא חיובי וחובה להשקיע בו הכל כדי לחנכו. ואין חלילה לזלזל בו. ונהפוך הוא עלינו לחנכו, לפי עולם מושגיו, שאם לא כן, אנו נהיה אשמים בחינוכו. כך הגדולים בגיל, שהם קטנים בהישגיהם הרוחניים. אולם יש באמת מי שהוא גרוע. זהו שיש לו רקע שכלי, ואינו שלם במידותיו. והוא חכם בעיניו ודוחה כל דרך שמוצעת לו לשלמות מידותיו. זהו שיש לדחותו או להתייחס אליו בבוז.
ב. קשה לקבוע מינון כלפי ה"טיפש", "ליצן", "מקטרג", "מסכסך" הכל לפי הנסיבות. וכללו של דבר החכם באמת, אינו זקוק למינון.