דילוג לתוכן העיקרי

תפילה, רה"ש, בשר

שאלה

1. בתפילת "הביננו" רבנו כותב שאין לאמרה אלא בימות הקיץ וכו'. והנה ראיתי כי מהרי"ץ תיקן שניתן לאומרה גם במוצ"ש (והוסיף הבדלה בחונן הדעת) וכן בימות הגשמים וכו' (הובא בסידור תורת אבות) האם לדעת רבנו יועיל תיקון זה של מהרי"ץ?
2. האם יש אמת בכך שאין ללבוש בגדים חדשים בראש השנה עקב כאילו אנו מתגאים בלבוש חדש ביום הדין.
3. שמעתי מפי הרב אברהם יוסף שכבד טרי שנקנה יש בעיה להקפיא אותו, האם זה נכון לשיטת רבנו? מה הדין אם קונים כבד קפוא לא מבושל, ניתן להמשיך להקפיא בבית? שנה טובה

תשובה

1. מהרי"ץ הביא את הכס"מ שדחה את דברי רבנו מנוח שכתב אם מובטח שלא יטרד (יתבלבל), רשאי כמו באמן בנשיאת כפים. והכס"מ כתב ובקשתי לו חבר ולא מצאתי, משום שהוא סברא של רבנו מנוח, ועל כך הוסיף מהרי"ץ, שאם הוא מתפלל מתוך סידור, אין מי שולק שלא יתבלבל. ויש להניח שגם סברה זו של מהרי"ץ היתה נדחית ע"י הכס"מ בטענה שבגמ' לא חלקו. והרמב"ם כנאמן למקורות התלמוד והמשנה והתוספות, יש להניח שלא היה מסכים לשיטה זו של מהרי"ץ.
2. בליל יו"ט שני של רה"ש בקידוש כתב השו"ע (הל' ר"ה סי' תר) מניח פרי חדש והרמ"א הוסיף ילבש בגד חדש ומברך שהחיינו. ואם אין לו פרי חדש או בגד חדש, עכ"ז יברך שהחיינו. וכן כתב הגמ"י שהביא דברי המהר"מ שהיה משתדל שיהיה לו מלבוש חדש או יין חדש כשמקדש וכו'.
3. ונראה שהוא חושש שמא ישהה ג' ימים ונתיבש דמו בתוכו כמו שכתב (בשו"ע יור"ד סט יב) דין של בשר ששהה שלושה ימים בלי מליחה, לא הובא ע"י הרמב"ם, ואינו חושש לו. ואם הוא בדעה שקפרא אינו בכלל בשר ששהה שלושה ימים של מליחה, הוא חושש שכבד זה הוא כבשר ששרוהו בדמו, כי הכבד כולו דם.