דילוג לתוכן העיקרי

שאלות ברמב"ם הלכות תשובה

שאלה

1 הרמב"ם אומר בהלכה א בפרק ב שתשובה זה דוקא אם חזר מפני התשובה ולא מיראה או מכשלון כח "כשלון כח" אני מבין למה זה לא תשובה אבל - אם שב "מיראה" למה זה לא נחשב לתשובה והרי בהמשך הרמב"ם אומר (או) שיעיד עליו רבש"ע שלא ישוב לחטא והרי גם מיראה הוא לא שב 2 למה אם אדם תוהה על הזכויות הוא מאבד כל זכויותיו (או לפחות כל מה שניחם עליו) ולעומת זאת אדם שחוזר בתשובה יש חרטה וידוי קבלה לעתיד וזה דברים שמעכבים (קבלה בלב) והרי מרובה מידה טובה 3 למה הרמב"ם כל הזמן בתשובה מזכיר מצד יראת העונש והשכר כדאי להתנער ממעשיו .. כדי להביאו לחיי העולם הבא וכן בהוכחת החבר שעושה לטובתו ולהביאו לעולם הבא אמנם בפרק עשירי אומר שלא ראוי לעבוד כך אבל בענין התשובה ולא העבודה מזכיר רק את השכר והעונש 4 שאלה שלא ברמב"ם האם כיום צריך להוכיח כשספק אם יתקבל ואפילו אם לא יתקבל בודאי יש מקרים שצריך להוכיח (בעבירות דאורייתא) אם הרב יוכל להפנות אותי למקורות בנושא זה

תשובה

1. לא ירדתי לסוף דעתך. כי יש דרגות בתשובה. התשובה המעולה שאדם שב בתשובה גמורה, בשעה שכוחות יצריו פועלים, וכל הנסיבות שהיו לו בזמן החטא קיימות, ובכל זאת לא חזר על החטא - לא מיראה, אלא בגלל אהבת ה', והוא בוש מן העובדה שחטא. תשובה כזו, היא התשובה. כי קרוב לוודאי שיותר לא ישוב לחטוא. לעומת זאת, יש תשובה שהיא מינימליסטית, שאדם שב בגלל שהוא מתחרט, והוא פוחד מן העונש של ה', וכבר אין כוחותיו עמו. ותשובה כזו, כוחה יפה שיזכה לסליחה מאת ה', אבל אין כוחה למחות את כתמי החטא מנפשו.
2. דע שהתשובה האמיתית היא תמורה בנפש, ותמורה זו תלויה בתודעה השכלית, אין די במילים בלבד, אלא במילים שמשקפות את האמת הפנימית של האדם. כשהאדם מתחרט על המצוות, מדובר בשינוי באמונתו, ולכן באין אמונה,, נשמתו מבחינה רוחנית, כאילו, חלילה, נשרפה, על דרך הדימוי בלבד, וכל זכויותיו נמחקות מנשמתו. אבל החזרה בתשובה כרוכה במימדים שישפיעו על נשמתו כדי לזככה, ולכן יש צורך בכל התהליכים.
3. כי הרמב"ם מעדיף את התשובה מאהבה, ולא מיראה. ובתשובה מאהבה, אין מתייחסים לשכר ועונש, אלא לתכלית, שהיא חיי העולם הבא, שהיא, נצחיות הנשמה בתודעת אמת אמונית.
4. אכן צריך המוכיח להיות ראוי להוכיח, ושיידע כיצד להוכיח. וצריכים לדעת שהתוכחה מיועדת רק ליהודים שמקיימים תורה ומצוות, שמעוניינים בתוכחה, לא יהודים מנוּכָּרִים שאין להם קשר לתורה ולמצוות.