דילוג לתוכן העיקרי

חידוד לגבי הלוטו.

שאלה

נעים מאוד, בהמשך לתשובתך: אמנם הגר"ע יוסף פסק שלפי מרן השו"ע - אסור, אבל דומה שניתן לומר שהמשתתפים בלוטו (לא בטוטו) יש להם על מה לסמוך. עד הפסיקה לעיל, מילאתי לוטו כל יום שישי, ומאז הפסקתי, ולכן מגיעה השאלה הבאה: אני עיינתי ומצאתי שהר' עובדיה מדבר על מפעל הפיס בכללי, ולא נתן דעתו על כל הגרלה בנפרד בפרט ללוטו. האם לפי פסיקה זו, אם אני הולך לפי "ילקוט יוסף" אני מחוייב באיסור זה? והאם אע"פ כן יש לי על מי שאסמוך? אני ממוצא תוניסאי, האם אתה יודע מה דעת רבני תוניס בנושא? האם אילו שניתן לסמוך עליהם נתנו את הדעת לגבי הלוטו?
תודה מראש על זמנך. בברכה, משה.

תשובה

איני יודע על עמדת רבני תוניס, ככלל הם פוסקים כמו מרן. ולפי מרן, אסמכתא לא קניא, ויש חשש לגזל מדרבנן ואסור, בין פרס וכל שכן לוטו. ומדוע כל שכן? כי מהגרלת פיס, לרבות לוטו, הכספים מוזרמים לבתי חולים, ולבתי ספר, ומועדונים וכיו"ב, והשותף בהגרלה סולידית, כגון הגרלת פיס, ניתן לומר עליו שהוא מתכוון לתרום למפעלים אלו, ואם יזכה יזכה, כמו שמוסדות תורה וגמ"ח, מתרימים, עם תמריץ של הגרלות, מאחר ועיקר היא התרומה, אף שהתורם חושב, שמא יזכה בהגרלה, אך אינו מצטער שתרם, כשלא זכה, אף שמצטער שלא זכה. אולם הלוטו, עם פרסי המיליונים, הופך את ההגרלות למפעל הימורים, יש בני אדם שמשקיעים הרבה מכספם כדי לזכות בהגרלה, ודומה שהרצון לזכות הוא העיקר, והתרומה, הפכה להיות טפילה, כי אין אדם תורם כל משכורתו החודשית וכיו"ב, ולכן בנסיבות אלו ניתן לומר שאין גמ"ח, ויש חשש לגזל.