דילוג לתוכן העיקרי

שמחת בית השאובה

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה! בספר זמנים בפרק המדבר על שמחת בית השאובה מפרט רבינו את השמחה שהיתה בבית המקדש ובסביבתו, שם מציין רבינו כי מי שהיה רוקד ומכרכר אלו הרבנים הגדולים, חסידים ואנשי מעשה, וממשיך רבינו ומציין ששאר העם בא לראות ולשמוע בלבד. יתירה מזאת הבנתי בדברי רבינו כי יש בזאת גאוה לחשוב את עצמך וממילא להגיע למצב של ריקודים באותו הזמן והמקום, ורבינו מביא את דוד כדוגמא לכך שהשפיל את עצמו (במובן החיובי). שאלותי הן:
א. אם אדם הוא איש מעשה או חסיד במובן של רבינו (לא מעשה - פשט של ימינו) הוא אמור להיות עניו וממילא לא לרקוד, אז מי קובע את ההגדרה של כל אחד ואחד האם הוא שייך להמון העם או לאנשי מעשה וכו', כי אם האדם עצמו קובע הרי הוא מגיס דעתו??
ב. אם דוד היה עניו, מדוע הוא רקד לפי הרמב"ם?

תשובה

א - ב ראשית צדיקים ואנשי מעשה, שהם נושאי תפקידים, ראשי אבות בית דין, ראשי ישיבות, מלך וכיו"ב. שאע"פ שהם ענוים, הם צריכים להיות מופת לאחרים בשמחת בה' ובתורתו. ולהיפך, הימנעותם משמחה כזו, גאוה היא להם, גם מי שאינם בעלי תפקידים, כל גדולתם בתורה מפורסמת. ורבים משחרים לבית מדרשם ללמוד מהם תורה, או לקבל מהם הוראות הלכתיות, גם הם, למרות ענותנותם, צריכים להפגין את החשיבות בשמחה בה' ובתורתו. צא וראה דברי רשב"י, ראיתי בני עליה והמה מועטים, אם הם שנים הוא ובנו. ואין זו גאוה אלא דרך ושיטה, ומודל לחיקוי.