דילוג לתוכן העיקרי

קדיש על סבא

שאלה

שלום לכבוד הרב,
סבי (אביו של אבי) נפטר לפני כשבועיים. לסבי יש 3 בנים (ושתי בנות)- אבי הבכור חי בארץ, ושני האחים האחרים חיים בחו"ל. אבי והאח הקטן לא אומרים קדיש על אביהם (בוודאות). האח הבינוני אמר לאבי (בשיחת טלפון השבוע) שהוא אומר קדיש, אך לדעתי, גם אם יש אמת בדבר, מדובר על פעם בשבוע, בביתו (ולא בבית הכנסת). אציין רק שסבי היה איש מאמין ושומר מצוות (הוא נפטר בשנתו, בדיוק כפי שנהג לבקש בחייו. שבוע לפני מותו הוא סיפר לחברו הטוב, על כך שהוא הולך למות - וכך היה), ולעומתו, כל ילדיו הינם חילונים גמורים. אני, כאמור, גדלתי בבית חילוני (עם זיקה למסורת), וכיום אני לא יודע איך להגדיר את עצמי, מאחר ומחד, אני שומר שבת, כשרות, טהרה ודרך ארץ. ומאידך, אני לא מברך על האוכל ולא מתפלל בבית הכנסת (לא מתחבר בכלל לכל עניין בית הכנסת). שאלותיי הן:
1. האם מותר לי לומר קדיש על סבי?
2. האם אני מחוייב (!) על פי ההלכה לומר קדיש על סבי, אם אני יודע שאבי אינו אומר?
3. הבנתי שיש כמה קדישים (יתום, דרבנן, ואולי יש עוד). איזה קדיש אני אמור לומר? (בהנחה שאני יכול לומר)
4. בקרבת ביתי אין בית כנסת של תימנים, האם אני יכול לומר קדיש אצל המרוקאים או האשכנזים? (שוב, בהנחה שאני יכול לומר). האם אני יכול לומר קדיש בתפילת יחיד בביתי?
5. כמה פעמים צריך לומר קדיש? (כל יום? 3 פעמים ביום? פעם בשבוע?)
תודה רבה מראש, בברכת אדר שמח, בעלה של גליה.

תשובה

1. כן, אבל רק במסגרת של תפילה בציבור, או לימוד תורה בציבור.
2. אינך חייב אבל טוב תעשה אם תאמר, גם אם אביך אינו אומר, ובמיוחד שהוא לא אומר שלפחות אתה תתפלל בציבור כדי לומר קדיש, או תלמד תורה בציבור כדי שתאמר קדיש.
3. אצל התימנים, הקדיש במיועד ליתום הוא קדיש דרבנן.
4. הקדיש נאמר רק בעשרה מישראל, לפחות, רק במסגרת תפילה בציבור, או לאחר לימוד תורה בציבור, ואתה יכול לומר גם בביהכנ"ס של מרוקאים.
5. כל המרבה הרי זה משובח, אבל רק במסגרת תפילות בציבור ושיעורי תורה בציבור.